USAs høyesterett har påført Donald Trump administrasjonen et alvorlig nederlag ved å slå fast at hans beslutninger om å innføre straffetoll er ulovlige. Det er tollene som er innført under påskudd av en «nasjonal krise» som retten har vurdert. – Det er et voldsomt tap for Trump. Det betyr ikke at tollkrigen er over, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen Sparebank 1 Markets. Trump omtalte nederlaget som «en skam», i et møte med guvernører, skriver CNNs sjefreporter i Det hvite hus, Kaitlan Collins. Presidenten innførte tollsatser mot så godt som hele verden i starten av april. Retten slår fast at Trump har gått utover sin myndighet ved å innføre tollene, skriver Bloomberg. Les videre
Kategoriarkiv: børs og marked
Krasjer: Bitcoin og andre kryptovalutta stuper i verdi -Bitcoin halvert siden all time high
Drønn av hovslag fra apokalypsens sorte hest. Bitcoin og andre kryptovaluttaer er nå i noe som minner om fritt fall. Bitcoin som nådde all time high i oktober 2025 med 126,210.50 us dollar og en bitcoin omsettes i dag for 63 000 dollar. Siden toppen i oktober 2025 har verdien på bitcoin sunket med 63 000 dollar eller med rundt 50 prosent. Vi snakker om en halvering. Bare den siste måneden har verdien av en Bitcoin sunket med 32,66 prosent og i dag med over 13 prosent. Noen taper åpenbart enorme summer de har spyttet inn i Bitcoin og det er blodrødt over hele kryptolinja. Les videre
Hopp i amerikansk arbeidsledighet -Trumps økonomiske gullalder blir stadig fjernere for amerikanerne
Den amerikanske arbeidsledigheten økte fra 4,3 prosent i august til 4,4 prosent i november, melder Trading Economic. Økningen i ledigheten var større enn forventet og viser at den økonomiske tilstanden i Trumps USA er langt fra det presidenten hevder. Skyhøy inflasjon, økte utgifter til helseforsikring og en fortsatt krympende økonomi er hva amerikanerne fikk til gjengjeld for å stemme på Trump. De økonomiske signalene fra den amerikanske økonomien er nå så grelle at frykten for en større finansiell krise og kreditt-tørke brer seg blant analytikere. Trumps 2000 dollars stimuleringssjekk kan ikke komme raskt nok. Les videre
Fred Harrison om det kommende globale kollaps i 2026
Den kommende økonomiske krisen og det globale kollaps vi vil erfare i tjuetjueseks vil bli langt verre og mer smertelig enn det vi opplevde under finanskrisen i 2008-2010. Fred Harrison er en britisk forfatter, økonom, økonomisk kommentator og bedriftspolitisk rådgiver har sett i sine statistikker hva som ligger foran. En av de tingene Harrison nå advarer mot er et globalt økonomisk kollaps i 2026. Vi har med andre ord et år på å gjøre oss forberedt på den økonomiske krisen som ligger foran oss i årene som kommer. Les videre
Trumps USA på vei mot resesjon: Amerikanske arbeidsgivere kvitter seg med arbeidstakere
Amerikanske arbeidsgivere annonserte 153 074 nedbemanninger i oktober 2025, det høyeste antallet for måneden siden 2003, sammenlignet med 54 064 i september. De fleste oppsigelsene skjedde innen lager (47 878), teknologi (33 281), mat (10 662) og offentlig sektor (7 883). «Oktobers tempo i nedbemanningene var mye høyere enn gjennomsnittet for måneden. Noen bransjer korrigerer seg etter ansettelsesboomen under pandemien, men dette kommer samtidig som bruk av kunstig intelligens, svekket forbruk og bedriftsutgifter og økende kostnader driver innstramming og ansettelsesstopp. De som er oppsagt nå, finner det vanskeligere å skaffe seg nye jobber. Les videre
Vil innføre 100 prosent toll på varer fra Kina -Trump utløser ny børsuro med trusler mot Kina
USAs president Donald Trump sender skaper igjen uro i aksje og finansmarkedet etter at han sin egen sosiale plattform slo fast at han vil innføre 100 prosent toll på varer importert fra Kina. Trumps oppdaterte trusler og frykt for handelskrig og økonomisk
krise har sendt aksjemarkedet nedover i store deler av verden fredag. Budskapet fra Trump er 100 prosent toll på kinesiske varer fra 1. november og aksjemarkedet reagerte med brutale fall. Den japanske aksjebørsen falt 7 prosent og på Wall Street var det bred nedgang. Dow Jones indeksen stupe med 1117 poeng eller 2,4 prosent mens Nasdaq falt med 4,3 prosent. Også i kryptomarkedet ble det helsvart der Bitcoin er ned over 9 prosent mens kryptovalutaen Ether har stupt med 14,2 prosent. Les videre
Noe høyere arbeidsledighet i USA senker Wall Street
Svake jobbtall og en forsiktig økning i arbeidsledigheten samt frykt for at Trumps toll-politikk vil føre til høyere priser gjør at aksjemarkedet på Wall Street peker nedover fredag. Talldata viser at det bare ble skapt 73 000 jobber i USA i juli og arbeidsledigheten økte fra 4,1 til 4,2 prosent. Også i Europa og Asia faller aksjemarkedet som en følge av Trumps nye tollsatser som vil føre til at amerikanere må betale mer for importerte varer. De land som er ilagt Trumps nye tollsatser, deriblant Norge spm er ilagt 15 prosent toll, kan komme til å oppleve lavere etterspørsel, laverer inntjening som igjen kan ramme arbeidstagere som jobber i bransjer som eksporterer til det amerikanske markedet.
Trump annonserer 25 prosent straffetoll mot India fordi de handler med Russland
USAs president Donald Trump innfører 25 prosent straffetoll mot India som straff for at landet ennå driver omfattende handel med Russland. Den nye straffetollen vil være i effekt fra 1 august, skriver Trump selv på sin egen propagandaplattform. Trump begrunner den nye straffetollen slik: «De har alltid kjøpt et stort flertall av sitt militære utstyr fra Russland, og er Russlands største kjøper av ENERGI, sammen med Kina, i en tid der alle ønsker at Russland skal STOPPE DRAPENE I UKRAINA – ALT ER IKKE BRA! INDIA VIL DERFOR BETALE EN TOLL PÅ 25 %, PLUSS EN STRAFF FOR DET OVENNEVNTE, FRA 1. AUGUST.» Les videre
USA vil fjerne sanksjoner mot Russland -EU innfører sin 16. pakke av nye sanksjoner mot Moskva
Mens USA og Russland nå er i ferd med å gjenopprette gode forbindelser og vil fjerne sanksjonene, fortsetter EU og binde seg stadig fastere fast til masta til det synkende prosjektet i Ukraina. Europa ser ennå ikke ut til å ha tatt inn over seg den nye virkeligheten og har nå vedtatt å innføre en 16 pakke med økonomiske sanksjoner mot Russland. «EU har blitt enige om en 16. pakke med Russland-sanksjoner over Ukraina-konflikten, rapporterte flere medier onsdag. Tiltaket, ønsket velkommen av blokkens sjefdiplomat Kaja Kallas, kommer til tross for nylige forsøk fra Washington og Moskva for å begynne å løse den militære konflikten,» heter det i meldingene. Les videre
Juni -høytidsmåneden i det moderne Sodoma
Vi er nå gått inn i juni måned som også er den måneden i året da alle «politisk og religiøst korrekte» feierer Pride. Pride måneden er på mange måter blitt som det sekulære og frafalne samfunnets «Ramadan». Måneden hvor den urene synd som Skriften omtaler som en «styggedom» eller «vederstyggelighet» blir dyrket og æret av media, politikere, skoler, barnehager og den frafalne kirke. Mens Vesten fullt og helt har akseptert og nærmest helliggjort Sodomas synder, står Russland i mot og holder ennå fast på de verdier Guds ord og Jesu Kristi kirke alltid har vært talsmenn for. Les videre
Canada med rentesjokk: Skrur opp renten med ett prosentpoeng til 2,5 prosent
Sentralbanken i Canada har valgt å øke renten med ett helt prosentpoeng i et forsøk på å få kontroll på den eskalerende inflasjonen. Den dramatiske økningen av rentene i Canada har fått enkelte til å spekulere på om den amerikanske sentralbanken vil måtte ta et tilsvarende rentegrep for å dempe inflasjonen som er løpt løpsk i Joe Bidens USA. I juni økte sentralbanken renten med 0,75 prosent og flere spør seg om neste renteøkning vil være på 1 prosent eller kanskje også 1,25 prosent. Les videre
Shemita: Høyeste prisvekst i USA på over 40 år -inflasjonen spinner ut av kontroll
Inflasjonen i USA fortsetter å stige og man nå helt tilbake til 1981 for å finne tilsvarende inflasjonstall. Inflasjonsraten er nå 9,1 prosent i følge de nye metodene å regne
inflasjon på. Hadde man brukt samme målmetode som på 1980 tallet hadde den reelle inflasjonen vært nærmere 20 prosent. Den amerikanske økonomien befinner seg i dyp krise og alle indikatorer peker nå på at sentralbanken må vurdere å skru renten opp med et helt prosentpoeng på neste rentemøte. Les videre
Dyrere for amerikanske lånetakere og gjeldsslaver -sentralbanken økte renten med 0,75 prosent
Det gikk som flertallet forventet. USAs sentralbank satte onsdag opp renten fra 1 prosent til 1,75 prosent i et jafs. Dermed blir det å ha lån betydelig dyrere og folk flest vil sitte tilbake med mindre kontanter å bruke på mat, klær, drivstoff og annet nødvendig til livets opphold. Økningen i renten kom etter at inflasjonen nærmest har løpt løpsk i USA under Joe Bidens regime. Den økte prisstigningen i den vestlige verden skyldes primært at prisene på gass, strøm, drivstoff og frakt er økt. En annen årsak til inflasjonen må tilskrives Covid-19 nedstegninger over hele verden i 2020 og 2021. Nedstengningen medførte at produksjonen falt og folk som sitter i lockdown er ikke spesielt produktive Les videre
RT: Joe Biden klandrer Putin og Russland for inflasjonssjokket
USAs økonomi fortsetter å krympe mens inflasjonen nærmest har løpt løpsk. Fredag ble det klart at inflasjonen er i ferd med å bli ei mare for Joe Biden som i ren desperasjon klandrer Putin og Russland for at prisene øker. «Today’s inflation report confirms what Americans already know. Putin’s price hike is hitting America hard,” he declared. Insisting that the US job market is “the strongest it’s been since World War II,” Biden repeated “we’ve never seen anything like Putin’s tax on food and gas,» sa den demente amerikanske presidenten som forsøker å få amerikanerne til å tro at inflasjonen er Putins skyld. Les videre
Høyeste prisstigning i Norge siden 1988 -fagbevegelsen har sagt ja til kjøpekraftsreduksjon
Shemitah 2021/22: Vi må helt tilbake til 1988 for å finne en tilsvarende sterk prisvekst i Norge som nå. Prisene på alt stiger, men det er prisene på strøm, drivstoff, møbler og dagligvarer som trekker kraftigst oppover. Det er vel ingen av Søkelys sine lesere som er overrasket over at vi nå ser inflasjonen fyke rett til himmels. Og det vil bli verre. Mye verrre. I tillegg regner SSB med at det vil bli en dobbelt renteøkning om to uker. Spenn beltet fast. Dette bærer fluksens rett vest Les videre
Kraftig global inflasjon kan komme til å trigge doble rentehevninger i USA og Europa
Den voldsomme veksten i inflasjonen gjør at mange tror at vi kan stå foran doble renteøkninger i kommende uke. Corona-nedstengninger og innføringen av kraftige økonomiske sanksjoner mot Russland har ført til en global inflasjon vi ikke har opplevd på mer enn femti år. Nær sagt alt er blitt dyrere og første juli vil vi her i Norge oppleve et nytt prishopp på dagligvarer. På samme dato vil strømselskapene innføre en ny nettleiemodell som gjør at folk flest vil oppleve at strømregningene blir høyere. Nettleien vil være høyere på dagtid enn nattid og folk som forsøker å holde strømregningen nede blir tvunget til å bruke oppvaskmaskin/vaskemaskin osv etter klokken 22. Les videre
Joe Bidens Amerika: Amerikansk prisvekst verre enn fryktet
Den amerikanske inflasjonen fortsetter bare en vei, og det er oppover. I følge Trading Economic var inflasjonen i april 0,6 prosent. Noe som er den kraftigste målt måned for måned på mer enn 25 år. CPI indeksen inkluderer ikke mat og energi. I følge en annen indeks steg matprisene 0,9 prosent fra mars til april, og dersom prisveksten på matvarer holder seg, er matvareinflasjonen nærmere 11 prosent årlig. Prisene løper løpsk i Joe Bidens Amerika og lønnsveksten holder på ingen måte tritt med prisstigningen. Under Joe Bidens regime blir dollarens kjøpekraft stadig mindre -og folk må jobbe flere timer for å holde tritt med prisstigningen. Les videre
Shemitah 2022: Blodbad på Wall Street torsdag -aksjekursene stupte
Det amerikanske aksjemarkedet opplevde noe som minner om et blodbad torsdag kveld. Etter at sentralbanken onsdag satt opp rentene og de økonomiske data peker på fortsatt økende inflasjon, mindre sysselsetting og fallende produktivitet i industrien, gikk aksjemarkedet torsdag på litt av en smell. Fredag kommer de månedelige tall fra FNs organisasjon for ernæring og landbruk og det er ventet at tallene vil vise at råvareprisene fortsetter å øke. Vi er nå midt i det jødiske Shemita-året 5782 og sjeldent har en Shemita vært mer synlig enn nettopp nå. Les videre
Trusler om eskalering av krigen og dårlige økonomiske nyheter sendte Wall Street i kjelleren
Verste Nasdaq-måned siden finanskrisen var kveldens overskrift i E24 etter at det amerikanske aksjemarkedet gikk på en ny smell fredag. Alle de tre ledende indekser var kraftig ned og Nasdaq falt med 4,17 prosent eller 536 poeng. S&P 500 falt med 155,57b poeng eller 3,63 prosent. Også Dow Jones indeksen gikk på en smell og falt med 939 poeng eller 2,67 prosent. For Nasdaq har april vært den verste måneden siden finanskrisen -og det er ikke tvil om at årets Shemia (sabattsår) nå tærer på verdien av aksjer. I løpet av april har Nasdaq indeksen falt med nærmere 14 prosent og siden nyttår har denne indeksen stupt med 22.09 prosent. For Dow Jones har fallet siden nyttår hvert nærmere 10 prosent mens S&P500 har falt med 13,86 prosent. Det er ikke tvil om at årets Shemita er blitt en av de mest markerte på 50 år. Les videre
Kraftig fall i amerikansk økonomi -ikke overraskende sier Gregory Mannarino

Investor Gregory Mannarino kan ikke annet enn å le av ekspertene som ikke kunne forutsi fallet i amerikansk bruttonasjonalprodukt .Foto Søkelys
For første gang siden pandemien ble det et kraftig fall i amerikansk økonomi i første kvartall 2022. I følge MSM var dette et overraskende fall, noe investor og eier av Traders Choice, Gregory Mannarino avviser. De amerikanske «ekspertene» hadde forventet at brutto nasjonalprodukt ville vokse med 1,1 prosent i første kvartall. Men slik gikk det ikke, og tallene forteller at brutto nasjonalprodukt falt med 1,4 prosent mens brutto nasjonalprodukt inflasjonen steg til 8 prosent. Propagandamaskineriet til de store MSM økonomikanalene fremstiller det som et sjokk; «Duh, Duh!» sier Mannarino som gjennom flere måneder har slått fast at alle indikatorer forteller at amerikansk økonomi krymper og er i fritt fall Les videre
Gassprisene til himmels etter vestlige sanksjoner mot Russland
The prices of April futures for gas in Europe are rising by almost 60% to its new historic maximum of $2,226 per one thousand cubic meters on Wednesday, according to the London-based ICE exchange. The price of futures on the TTF index reached a historic high of $2,226 at 08.58 GMT, which is 59.4% higher than the settlement price the day before — $1,396.5 per one thousand cubic meters. De historisk høye gassprisene kommer samtidig som prisene på olje nå er i ferd med å nå ny all time high. For vestlige forbrukere vil dette bety langvarige skyhøye priser på kraft og drivstoff. Prisøkningene vil også føre til økende prisvekst i alle sektorer av økonomien som er avhengig av kraft og olje. Den pris vi vil betale for de europeiske sanksjonene mot Russland vil kjennes hardt i lommebøkene.
USA: Det private næringslivet kuttet «uventet» 301 000 jobber i januar -USAs økonomi er i fritt fall
Det private næringslivet i USA kuttet «uventet» 301 000 jobber i januar. Dette kom som en stor overraskelse for kobbelet av rakettforskere av noen eksperter som hadde forventet at det private næringslivet skulle ha skapt 220 000 arbeidsplasser i januar. Med andre ord, en historisk bom på 501 000 jobber. Dette jobbkuttet er det største siden april 2020 og bekrefter bare det tallene på «Jobless claims» uke etter uke viser. Nemlig at flere arbeidstakere blir sparket enn ansatt og at stadig flere faller ut av de offentlige ledighetsstatistikkene fordi de har vært ledige så lenge at de har mistet retten til arbeidsledighetstrygd. Les videre
FED forsøker å få aksjemarkedet til å krasje
Den amerikanske sentralbanken står i et voldsomt dilemma. De har nå overstimulert økonomien med å tilføre billig kreditt, tilskudd, støtteordninger og svidd av milliarder av
dollar på å kjøpe tvilsomme obligasjoner og gjeldspapir. Dette sammen med Covid restriksjoner har skapt mindre virkelig økonomisk vekst, skyhøy prisstigning som er langt høyere enn det CPI viser. En fortsatt stimulering av økonomien, fortsatt lav rente vil føre til sterkere inflasjon, men å kutte i sentralbankens kvantitative lettelser og å øke renten kraftig vil kunne senke aksjemarkedet -som har vært speedet opp av digital pengetrykking og fersk likviditet. Les videre
Antallet nye arbeidsledige og inflasjonen øker i Joe Bidens USA -det samme gjør matmangelen i butikkene
Tallet på førstegangs-søkere til arbeidsledighetstrygd har igjen begynt å øke i USA. I forrige uke måtte hele 230 000 amerikanere stille seg i ledighetskøen og tallet var langt høyere enn det ekspertene på forhånd hadde ventet. Økningen i andelen nye arbeidsledige kommer samtidig som USA opplever en inflasjon som ikke har vært høyere på 40 år. Den formelle prisveksten er på 7,1 prosent, men utregnet etter tidligere brukte metoder er det snakk om en årlig inflasjon på 15,2 prosent. Samtidig som den økonomiske aktivteten fortsetter å krympe opplever verdens ledende handelslokomotiv en mat og produktmangel USA ikke har sett maken til i nyere tid. Kritikken hagler mot Joe Biden som i fjor høst lovet å bekjempe produktmangelen. Les videre

Users Today : 4
Users Yesterday : 343
Users Last 7 days : 2936
Users Last 30 days : 11234
Users This Month : 2234
Users This Year : 58308
Total Users : 1010447
Views Today : 4
Views Yesterday : 834
Views Last 7 days : 7805
Views Last 30 days : 28397
Views This Month : 6004
Views This Year : 152099
Total views : 3544034
Who's Online : 1