Trengselstiden er over oss -Et profetisk tegn over USAs fremtid?

Corona pandemi, hundretusener av døde, økonomiks krasj, massearbeidsledighet og et opprør iscensatt av demokratene og ekstreme venstrekrefter i samarbeid med Antifa og andre venstrefascistiske krefter har de siste ukene forsøkt å skape kultur-revolusjon i Amerika. Uroen som helt åpenbart har vært planlagt i lang tid ble utløst av drapet på den kriminelle afroamerikaneren George Floyd. I etterkant av politivolden som førte til dødsfallet har USA og deler av Europa vært rammet av en kollektiv galskap, en mental utgave av Corona viruset -og det hele har vært iscenesatt av ekstreme krefter på venstresiden.

At Amerika har vært en splittet nasjon siden 2008 har mange vært klar over. Allerede under Barack Hussein Obama var nasjonen splittet, og splittelsen har vokst og vokst etter at Hillary Clinton og svampen i Washington led sitt forsmedelige nederlag mot Trump i 2016. I etterkant av valgnederlaget har demokratene vært fullstendig oppspist av et mentalt Trump hat og irasjonelle konspirasjonsteorier om Russlands sammensvergelse, Ukraina-sammensvergelser og absurde påstander om at Trump er rasist. En etter en har demokratenes konspirasjonsteorier falt til jorden og riksretts-prosessen havarerte i et totalt mageplask. Bitterheten i det demokratiske partiet har tross alle forsmedelige nederlag fortsatt å vokse og dermed utløste man dette opprøret for å skape kaos og anarki. En rekke kristne røster har advart om at splittelsen vil kunne føre til borgerkrig i Amerika og når Washington monumentet ble rammet av lyn og to medlemmer av det miltæret ble skadet.. Mens venstresiden fortsetter å skape anarki og kaos forsøker nå konservative kristne røster å kalle nasjonen tilbake til Gud og søke å lege splittelsen i nasjonen. Mørkets makt utkjemper nå sin livs kamp mot Guds rike og kristendommen og midt i denne tiden har Gud satt Donald Trump i sitt embede. Forsøker Gud å advare Amerika om det som kommer? Se videoen og si gjerne hva du tenker…

Loading

51 tanker om “Trengselstiden er over oss -Et profetisk tegn over USAs fremtid?

  1. Overskriften “Trengselstiden er over oss”, menes det med overskriften at den har startet?
    (men det menes kanskje like før?) Hvis så; Ikke enig. (Og, ja; jeg vet vi har ulike meninger)

    Bortrykkelse (Han frir Sine ut, akkurat som Noah) først. Deretter trengselen.
    Anbefaler Bibelogtro sin artikkel der det skrives om disse 7 årene og sammenligner med jødisk bryllup. Rickard, kan du hjelpe meg med å finne den?
    Litt lenge siden jeg leste om dette.

    • Jeg har enda ikke funnet et bibelvers, som taler om en hemmelig bortrykkelse før trengselen. Men finner stadig flere og flere bekreftelser på at Jesus kommer bare en gang, synlig, for å befri oss og dømme verden. Men dersom man leser Bibelen med en forutinntatt holdning og ønsker om at Jesus rykker bort menigheten før trengselen, kan man vri og vende på Guds Ord for å få det til å passe inn.

    • “Jeg har enda ikke funnet et…”

      Nei, og du kommer heller ikke til å finne et, så lenge du ikke vil ha hjelp. Jeg har prøvd en del ganger og ser ingen grunn til å hjelpe mer. Om du vil kan du lete i mine gamle kommentarer og klikke på alle linkene som jeg i kjærlighet og tålmodighet har brukt tid på å finne til deg og andre -fordi jeg bryr meg. Aner ikke hvem du er, men forstår at du er min søster i Herren.

      Tviler på du vil ha mitt råd. Men anbefaler deg Jan Markell, Jack Hibbs, JD Farag, Prophecy Wathcers + mange flere på YouTube, søk rapture. Si gjerne fra hvis du ikke foretrekker engelsktalende, det finns nok her hjemme også, f.eks Charles Hansen. bibelogtro.wordpress.com.

  2. For de som er åpne for å se hva egentlig Bibelen sier om endetiden og Jesu komme, vil jeg anbefale boken som nylig er oversatt til norsk:
    IKKE REDD FOR ANTIKRIST
    Hvorfor vi ikke tror på opprykkelse før trengseltiden.

    Jeg så den anbefalt av 2 norske forkynnere, som tydeligvis selv har endret standpunkt. Noe også forfatterne har gjort.

    Selv om ikke jeg kan se noe i Bibelen som taler om en hemmelig bortrykkelse, bestilte jeg likevel boken. Har bladet gjennom den. Så vidt begynt å lese i den. Vil virkelig anbefale den.

  3. Trengselstiden har startet. Yeshua nevnte fire alvorlige hendelser som vil ramme oss i disse sju kommende årene. En av disse plagene er pest – den har manifestert seg som corona-viruset.
    Utfra all logisk tankegang ; så skulle opprykkelsen allerede ha funnet sted – om de som tror at opprykkelsen skjer FØR trengselstiden – hadde rett. Snart kommer nok både jordskjelv , hungersnød og krig.
    For få dager siden sendte Russland flere bombefly , ledsaget av jagerfly , mot USAs grense i Alaska. USA svarte på vanlig måte med å avskjære den russiske luftstyrken. Men : Så gjorde russerne noe helt uventet : De gikk på nytt mot USAs grense med denne flystyrken sin. Dette blir tolket som en test på USAs utholdende beredskap – fra russisk side.
    Da spør jeg : Når kommer det et kraftig nytt jordskjelv over det vulkanske Oslo-området ? Sist ble Johannes kirke i Oslo sentrum rammet en søndag mens presten stod på prekestolen der. Denne kirken ble revet noen år senere grunnet skadene jordskjelvet påførte bygningen.

    • Apropos hungersnød :

      Jeg bor i en land-kommune rett nord for Bergen. Jeg leser på internett at en lokal frikirke-menighet hadde utdeling av gratis mat forrige helg og skal ha utdeling også denne helgen.
      Jesu egne ord om Trengselstiden har fått aktualitet også her – denne matutdelingen foregår bare kring seks kilometer fra mitt hjemsted.

    • Merkelig påstand du kommer med i 2.avsnitt Ture.

      Pest har det vært før også. Og bortrykkelsen skjedde ikke. Bortrykkelsen skjer heller ikke denne gang fordi vi har en pest. Vi er ikke i trengselstiden. Gud viser oss gjennom hele Bibelen at Han ALDRI svikter. Han kommer aldri til å svikte deg heller Ture.

    • Hannah : Skal vi følge din tankegang ; så har vi hatt mange kriger , herunder to verdenskriger , pest , jordskjelv og hungersnød mange ganger opp gjennom historien. Men : Dette var IKKE Trengselstiden.
      Denne grusomme tiden vi går i møte nå er annerledes : Flere av verdens nasjoner har våpen som kan utslette jordklodens liv på noen få timer. Slike våpen var ikke tilgjengelig verken under 1. eller 2. verdenskrig. Til slutt : Vi kristne får håpe at du har rett når det gjelder tidspunkt for opprykkelsen – og at den enkelte av oss har skikket seg slik under dette jordiske liv at vi blir tatt med og ikke latt tilbake. Dessverre Hannah : Jeg tror vi alle må gjennomgå denne fæle tiden som er beskrevet i Skriften. Fasiten på dette ligger ikke langt unna – tror jeg.

      3
      1
    • Grundig bibelundervisning:

      https://bibelogtro.wordpress.com/2015/09/19/kommer-menighetens-bortrykkelse-for-eller-etter-den-store-trengsel/

      https://bibelogtro.wordpress.com/2018/03/26/de-troende-vil-unnslippe-guds-vrede-bibelske-framtidsbilder-pa-bortrykkelsen/

      Du finner også en link i min kommentar til Jorunn.

      Jeg gidder dette kun fordi jeg bryr meg om deg Ture.
      Linkene er også til Jorunn.

      Tror dette blir det siste gang jeg prøver. Jeg ser aldri tilbakemld. på at de er lest så ser ingen grunn til å prøve mer. Herved så avslutter jeg.

  4. Det er feil at trengseltiden har startet. Det som skjer er det som alltid har skjedd, krig, motsetninger, opprør, utroskap osv. Trengselstiden som bibelen sikter til, er “millioner” ganger verre enn noe som har vært tidligere. Og det ville ramme hele verden. Det blir faktisk helt forferdelig. Se for deg at vi her i tidligere demokratiske Norge og hele vestverdenen, vil oppleve at de ringer på døren din. Der står myndighetene utenfor. De spør deg. Vil du fornekte Jesus ? Svarer du nei, blir du dratt ut av hjemmet for umiddelbart å bli henrettet uten lov og dom.
    Dette skjer idag i deler av verden, spesielt i den muslimske og i kommunistiske del av verden som Kina. Men når trengslestiden er en realitet vil dette skje over hele verden. Det blir et totalitært verdensdiktatur der man må fornekte Jesus og ta dyrets merke, eller å dø. Ingenting i mellom.

    • Jeg mener Trengselstiden er i sin oppkjøring og har startet. Vi har fått 1 av de 4 plagene som Yeshua har beskrevet ( pest ). Når de andre plagene kommer i tillegg ; så blir det bare verre og verre. Jeg tror og har skrevet siden 2016 at det er først i 2021 det virkelig hardner til. Det blir krig : Bibelen forteller om GOG-krigen – men vi vet ikke når den starter ( GOG er Russland – tror jeg ). Vi kristne har den store fordel at vi i bønn til den Allmektige kan be om hjelp til å komme gjennom disse prøvelser de neste sju år.

      1
      1
  5. Jeg tror alle kan besvare spørsmålet om Jesu gjenkomst selv hvis de legger til side alt de har blitt fortalt og med ærlighet leser Bibelen, og stiller seg selv dette spørsmålet: “Hvis jeg ikke var blitt opplært i noe av dette, ville jeg da se det var en forskjell på bortrykkelsen og det andre komme? Læren om bortrykkelsen før trengseltiden kom rundt 1830 gjennom en mann som heter John Nelson Darby. Siden har den spredt seg. Han tilpasset Bibelen etter sin lære. Skremmende. Flere og flere våkner opp nå og ser Sannheten.

    2
    2
  6. noen skrev:
    Grundig bibelundervisning:

    https://bibelogtro.wordpress.com/2015/09/19/kommer-menighetens-bortrykkelse-for-eller-etter-den-store-trengsel/

    https://bibelogtro.wordpress.com/2018/03/26/de-troende-vil-unnslippe-guds-vrede-bibelske-framtidsbilder-pa-bortrykkelsen/
    —————
    Det kan selvsagt kalles undervisning men det handler jo om hva forfatteren ønsker å tro. Ikke hva som faktisk står i Bibelen. Som f.eks at Lammets bryllup vil finne sted etter tusenårsriket. Eller at martyrene skal stå opp fra de døde etter antikrist. Det som Johannes sier er den første oppstandelse fra de døde. “De andre døde skal ikke ble levende før etter tusen år”. Og hvis ikke hele Bibelens logikk skal falle fra hverandre vil opprykkelsen finne sted på samme tid som den almenne oppstandelsen fra de døde da Jesus kommer for å skille fårene fra gjeitene. Alt dette bekreftes i lignelsene om syndfloden og historien om Sodoma. Noen få ble reddet og absolutt alle andre gikk til grunne. Men vi som har lest Bibelen vet at etter antikrist vil vi få et tusenårig fredsrike. Deretter skal satan slippes løs og komme opp fra avgrunnen. Da vil han sørge for den fryktelige trengselen vi kan lese om i Jes 24.

    Noen skrev:

    Tror dette blir det siste gang jeg prøver. Jeg ser aldri tilbakemld. på at de er lest så ser ingen grunn til å prøve mer. Herved så avslutter jeg.
    —————————-

    Vel, dette var en tilbakemelding etter å ha lest det som står i linkene du la ut. Disse handlet om noe jeg har lest så uendelig mange ganger før. Men alt handler om å bruke skriftsteder for å sannsynliggjøre noe man ønsker å tro.

    Det er en god ide å og avslutte. Men det hadde vært hyggelig om du la ut skriftsteder som bekreftet din tro istedet for lange tekster om hva en eller annen velger å mene.

    Jeg gjør ikke krav på å forstå alt som skal skje før og under antikrist. Men jeg mistenker at han vil prøve å skjule sin fremtreden mest mulig gjennom vranglære. Og hva er vel bedre enn å få folk til å tro at de skal rykkes opp før han kommer. Eller for så vidt, hva vet vi egentlig om denne omtalte trengselen? Sannsynligvis vil den komme som en konsekvens av synd. Så for min del frykter jeg at det bare blir stadig mer og mer vranglære og stadig mer synd før noen helt forstår hva som skjer. På et tidspunkt antar jeg at “syndens makt” blir ganske voldsom og at folk helt mister kontrollen over seg selv. Slik vi har sett i gatene i enkelte amerikanske byer i det siste.

    • I 2 Tessaloniker 2: 3 står det om «frafallet (gresk: apostasia)»
      Det greske substantivet apostasia brukes bare to ganger i Det nye testamentet. I tillegg til 2 Tessaloniker 2: 3, forekommer det i Apostlenes gjerninger 21:21 der det snakkes om Paulus: “at du lærer alle jødene som er blant hedningene å forlate (apostasia) Moses.” Ordet er en gresk forbindelse av apo “fra” og istemi “stand”. Dermed dets kjerne-betydning “vekk fra” eller “avgang.” Verbet apostasia kan bety å fjerne fra eller avgang fra et rom eller sted. Det er liten grunn da til å benekte at substantivet kan bety en slik romlig fjerning eller avgang. Siden substantivet bare brukes en annen gang i Det nye testamentet om frafall fra Moses (Apg 21,21), kan vi vanskelig konkludere med at dets bibelske betydning nødvendigvis bestemmes. Verbet brukes femten ganger i Det nye testamentet. Av disse femten har bare tre noe å gjøre med avvik fra troen (Luk 8; 13; 1. Tim. 4: 1; Hebr 3:12). Ordet brukes om å avvike fra misgjerning (2. Tim. 2:19), fra ugudelige mennesker (1. Tim. 6: 5), fra templet (Luk. 2:27), fra kroppen (2 Kor 12: 8) , og fra personer (Apg 12:10; Luk 4:13) .

      Oversettelseshistorie av apostasia: De syv første engelske oversettelsene av apostasia ga alle substantivet som enten “avgang” eller “avreise.” De er som følger: Wycliffe Bible (1384); Tyndale Bible (1526); Coverdale Bible (1535); Cranmer Bible (1539); Breeches Bible (1576); Beza Bible (1583); Geneva Bible (1608). Dette støtter forestillingen om at ordet virkelig betyr “avgang.” Faktisk gir Jerome sin latinske oversettelse kjent som Vulgaten fra rundt 400 år AD apostasia med “ordet discessio, som betyr ‘avgang’.” ? Oversetterne til King James-versjonen var de første som introduserte den nye gjengivelsen av apostasia som “faller bort.” De fleste engelske oversettere har fulgt KJV i å vike fra å oversette apostasia som ”avgang”. Det er aldri gitt noen god grunn for dette.

      Jeg lurer på om du har lagt merke til den slående parallellen mellom dette verset og versene 7–8, litt lenger nede. I vers 3 først menighetens avgang/avreise og deretter om syndens åpenbaring. I versene 7 og 8 finner vi den samme sekvensen. Vers 7 forteller om fjerningen av menigheten; vers 8 sier: “Og da skal den onde åpenbares.” Så nær undersøkelse av passasjen viser en indre enhet og sammenheng, hvis vi tar ordet apostasia i dens generelle betydning av “avgang”, mens en overfladisk undersøkelse lett vil føre til en feilaktig tolkning som “faller bort” på grunn av nærheten til omtale av syndens mann.

    • Oddbjørn :
      Som lekmann som verken behersker hebraisk , arameisk eller gresk så spør jeg : Hva er din konklusjon når det gjelder tidspunkt for opprykkelsen : Før eller etter Trengselstiden ?

      1
      1
    • Gjest, det var ikke til deg. De det var til, vet. For eventuelle nye her skulle jeg kanskje nevnt det. Bibelvers har jeg brukt utallige ganger.

      Grunnen til at jeg orket å holde på til nå er at hvis jeg selv mente jeg skulle gjennom trengselen så hadde jeg ikke holdt ut, og jeg bryr meg om dem jeg skriver til. Jeg fatter ikke hvordan andre holder ut, og da er det naturlig å ønske å dele.

      For dem som har fulgt med mine kommentarer til Ture så ser de nå at han er interessert i Oddbjørns kommentar. Heldigvis. Men akkurat det samme som Oddbj. nevner har jeg skrevet til Ture. Uten at han er interessert. Jeg er vant til slikt, hele livet, så det går veldig bra 🙂 Det er ikke mitt problem, men andres 😉 Er ikke den skarpeste kniven i skuffen, men det har ikke noe å si for Jesus. Han gir en underfull fred i alt som skjer rundt meg.

      Er sliten av dette emnet nå og meldte meg ut i sist kommentar. Jeg venter på Jesus. Ikke antikrist. Ikke jordskjelv, matmangel og giljotiner. Gud har gitt meg brød og klær andre ganger i nød og vil aldri svikte meg.

    • Jeg er nok av de som mener opprykkelsen er før trengselen, eller i hvert fall før Joh.Åp. 13. Men jeg er ganske ydmyk om dette og har forståelse for at andre mener noe annet.

      Men nå betyr vel ikke dette “all verden”.

      Det som gjelder er jo om vi har tatt imot evangeliet at Kristus gav seg sel for våre synder for å fri oss ut av den nåværende onde verden. Og da skal vi alltid være sammen med Herren

    • Den store trengsel er i grunnen en dom mot Israel (og hedningene som er igjen på jorden). Mot Israel på grunn av deres ulydighet og utro mot Gud og Jesus Kristus. Jeremia 30:7 : “Ve! Stor er den dagen, det er ingen som den. En trengselstid er det for Jakob. Men han skal bli frelst fra den”. Hedningene blir straffet, ikke bare for sine synder, men også for deres dårlige behandling av Israel. Jesaja 63:1-6; Esekiel 38:14-23.

  7. 15/06/2020, kl. 16:05 sa Oddbjørn:

    I 2 Tessaloniker 2: 3 står det om «frafallet (gresk: apostasia)»
    Det greske substantivet apostasia brukes bare to ganger i Det nye testamentet. I tillegg til 2 Tessaloniker 2: 3, forekommer det i Apostlenes gjerninger 21:21 der det snakkes om Paulus: “at du lærer alle jødene som er blant hedningene å forlate (apostasia) Moses.” Ordet er en gresk forbindelse av apo “fra” og istemi “stand”. Dermed dets kjerne-betydning “vekk fra” eller “avgang.” Verbet apostasia kan bety å fjerne fra eller avgang fra et rom eller sted. Det er liten grunn da til å benekte at substantivet kan bety en slik romlig fjerning eller avgang.
    ————————————————–

    I min ordbok er betydningen klar. Språkforskningen har kommet mye lenger idag enn den hadde på de tidspunktene du nevner.

    Det er mange som deler opp dette ordet og vektlegger den ene delen for å antyde en ønsket betydning. Men sammensatte ord kan ha helt forskjellig betydning selv om roten er den samme. Alle sammensatte ord må forstås hver for seg og i den sammenhengen de står i. “Avgang” er jo også et helt annet ord enn å bli “hentet” gjennom en opprykkelse. Avgang, tilgang, utgang, pågang, motgang er typisk norske ord hvor betydningen blir borte når man deler opp ordet.

    Når Jesus kommer skal han tilintetgjøre antikrist. Jeg tror ikke han hadde gjort det hvis meningen var at verden skulle gå helt til grunne.

    Men jeg tror at menigheten vil være veldig svekket eller kanskje borte når antikrist trer frem. Evangelisk kristendom forsvinner raskt fra den vestlige verden. Og konsekvensen er at alle normer går i oppløsning.

    • Menigheten svekket eller kanskje borte??
      Ikke kanskje. Den er borte iflg 2tess2.3. Som Noah slapp unna, så slipper Guds barn unna.

      Jeg tenker kanskje du ikke tror på i Bibelen i det hele tatt. Skrift forklarer skrift, og jeg råder deg til å lese følgende fra Oddbjørn om igjen. Ditt mål er å slå det meste i hjel i Bibelen virker det som.

      Oddbjørn skrev: “Det er liten grunn da til å benekte at substantivet kan bety en slik romlig fjerning eller avgang. Siden substantivet bare brukes en annen gang i Det nye testamentet om frafall fra Moses (Apg 21,21), kan vi vanskelig konkludere med at dets bibelske betydning nødvendigvis bestemmes. Verbet brukes femten ganger i Det nye testamentet. Av disse femten har bare tre noe å gjøre med avvik fra troen (Luk 8; 13; 1. Tim. 4: 1; Hebr 3:12). Ordet brukes om å avvike fra misgjerning (2. Tim. 2:19), fra ugudelige mennesker (1. Tim. 6: 5), fra templet (Luk. 2:27), fra kroppen (2 Kor 12: 8) , og fra personer (Apg 12:10; Luk 4:13) ”

      I tillegg til ordet avgang har vi bortrykkelse. Som du sikkert har studert. Gud viser i Bibelen at han frir mennesker ut gang på gang.

      Jorunn skriver at “Læren om bortrykkelsen før trengseltiden kom rundt 1830 gjennom en mann som heter John Nelson Darby”
      Nei Jorunn, læren kom fra Bibelen og det var å lese bl.a i engelsk Bibel i 1384. Og 500år senere kom John.

  8. 19/06/2020, kl. 15:37 sa Hannah:

    “Menigheten svekket eller kanskje borte??
    Ikke kanskje. Den er borte iflg 2tess2.3. Som Noah slapp unna, så slipper Guds barn unna.

    Jeg tenker kanskje du ikke tror på i Bibelen i det hele tatt. Skrift forklarer skrift, og jeg råder deg til å lese følgende fra Oddbjørn om igjen. Ditt mål er å slå det meste i hjel i Bibelen virker det som. ”

    Hva tenker du om utrykket “Herrens dag”? I 1. Pet. 3, 10 skriver Peter om den samme dagen og at det er den vi skal vente på. Og ingen ting tilsier at det han skriver ikke gjelder alle.

    Jeg har lest litt om kristendommens historie og vet hvor mye rart som har skjedd fordi folk leser hva som faktisk står i Bibelen. Hele ordlyden i 2. Tess er ganske klar. Det står:

    “Når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme og hvordan vi skal samles hos ham ber vi dere om dette brødre. La dere ikke drive fra vett og sans.”

    Og som en direkte fortsettelse på dette skriver Paulus:

    “For først må frafallet komme og Den Lovløse komme til syne.”

    • Ja først må avgangen (bortrykkelsen) komme, deretter åpenbares antikrist. (Hvorfor skal jeg møte ham? Jeg skal til Jesus. Er et Guds barn og blir fridd ut som Noah)

      v.6 “og nå VET dere hva som holder igjen for at han skal bli åpenbart.” (menigheten holder igjen, antikrist kan ikke tre frem så lenge vi er på jord)

      v.7 “…det er bare det at den som holder igjen (menigheten/Guds barn) skal bli tatt bort.

  9. Hannah skrev:
    “Som Noah slapp unna, så slipper Guds barn unna.”

    Paulus skrev:
    Derfor kan vi med stolthet tale om dere i de andre Guds menigheter på grunn av utholdenhet og tro dere viser midt i alle de forfølgelser og trengsler dere må tåle. Dette er et varsel om Guds rettferdige dom. Når den kommer skal dere finnes verdige til å få Guds rike, som dere nå lider for. (2. Tess 1)

    • Jeg stopper her. Når du ikke engang vil lære deg forskjellen på trengselen i de 7 år og trengsler vi har nå i denne verden, hån, forfølgelser, latterliggjøring og tortur for noen, så ser jeg ingen grunn til å fortsette. Da må lese og studere først. Og ikke plukke ut vers. Hva beviste ikke Gud med Noah og Lot.

      Har du ikke selv merket deg sett den siste linjen du skrev? Ta en titt på den igjen. Vi lider nå og skal ikke lide de 7 årene.

      Du har tydeligvis ikke lest kapittelet. Vers 6 om at Gud gjengjelder DEM som plager DERE med TRENGSLER. Kan det bli klarere?
      Folk har hånet meg og latterliggjort meg, jeg vet de får sin straff, hvis de ikke snart vender om.

      Ser du også videre at Han skal ta hevn over dem som ikke kjenner Ham?

      Jeg kjenner jeg får inderlig vondt av deg. Tror du Gud er en som skal snart skal øse ut sin vrede over sine barn, da håper jeg du blir kjent med Ham snart. Har noen gitt deg dette inntrykket av Gud, er de på ville veier.

    • Jeg forstår det som at når trengselen kommer vil Gud vende ryggen til verden og ikke være til stede. Menigheten vil være tatt bort og det vil bli et bokstavelig “helvete på jorden.” Dette knytter seg til åpenbaringstalen; “da skal det bli en trengsel så stor som det ikke har vært fra verdens begynnelsen til nå”.

    • Ja, det blir helt forferdelig for dem som blir igjen. Corona er ingenting mot dette. Jeg tok ikke med denne gangen at menigheten er tatt bort, har skrevet det så mange ganger 🙂
      Det provoserer noen her inne enormt. Bryr meg om dem og forstår ikke hvordan de holder ut dagene nå når de ser det nærmer seg.

  10. Hannah skrev:
    Jeg kjenner jeg får inderlig vondt av deg. Tror du Gud er en som skal snart skal øse ut sin vrede over sine barn, da håper jeg du blir kjent med Ham snart. Har noen gitt deg dette inntrykket av Gud, er de på ville veier.

    Svar:
    På samme måte som du tolker Bibelen tillegger du andre noe som de ikke tror, mener eller har sagt. Jeg har aldri ment at “gud øser sin vrede over sine barn”. Men jeg vet at andre mennesker øser sin vrede over kristne. Hele historien er full av eksempler. Og idag blir kristne forfulgt og myrdet for sin tro mange steder i verden. For disse må det du skriver virke mildt sagt undelig.

    Ha ikke voldt av meg selv om jeg skriver av erfaring. Men ha vondt av alle de andre som erfarte at det du sier ikke gjaldt for dem selv. Men nå er de martyrer og er blandt de fremste i Guds rike.

    • Jeg pratet ikke om martyrene vi leser om. (Jeg kjenner til mange historier, og i tillegg har jeg kunnet lese om flere her på Søkelys) Jeg pratet om trengselstiden som KOMMER -og om du da trodde Gud ville øse ut sin vrede over sine barn (?), så hadde du i tilfelle fått et galt inntrykk av Ham. Forstår nå at du ikke tror det.

      Virker som du har misforstått meg. Da jeg skrev “vi lider nå og skal ikke lide de 7 årene”, var det selvfølgelig fordi at jeg mener at da er vi ikke her. Det skulle jeg sikkert ha skrevet men har jo skrevet det 57 ganger før…

      I trengselstiden vil det være mange som lider døden for at de velger Jesus.

      I Norge er det heldigvis ikke vanlig med martyrdød. Er man kristen, vet man å sette pris på det. Gud har ikke lovet oss et problemfritt liv. “I verden har dere trengsler” vet vi Han sa. Det har vært tøft for mange kristne i Norge også. Det er mange som har fått det mye verre i det siste, dette er noe man har visst ville komme.

  11. Kommentar til JORUNN helt i bunnen på denne siden.

    GABRIEL skrev til Hannah: “Det står f. eks ikke så veldig mye i Bibelen om bryllup bortsett fra de lovmessige betingelsene i moseloven. Så jeg vet ikke hvorfor dette skal ha større betydning enn det som faktisk står i Bibelen. Og på en annen side står det flere steder i Bibelen at skikker og tradisjoner som jødene selv har skapt ikke betyr så mye i forhold til loven og profetene eller det nye testamentet. I noen tilfeller tvert i mot.”

    Gabriel er en av mange her som er sikre på at det er ikke noe i dette. Helt ok for meg. Dere velger selv. Linken deler jeg i kjærlighet for dem som vil se den, så tar jeg ferie. Valgte bare en av mange. Det finnes bedre enn denne, men husker ikke hvilken. Fin St.Hans-video, (men ikke alt jeg er enig i). Tror nok helst dere lar være ? Joda, bryllup og slikt kan man alltids lære mer om i Guds Ord…

    Start 1 time uti videoen.

    https://www.youtube.com/watch?v=044gR-823pg

    • Jeg vil ikke kaste bort tiden på å høre på noen som har en forutinntatt innstilling, som jeg ikke finner dekning for i Bibelen. Jeg vil leve nær Jesus og holde meg i Ordet. Har hørt nok forvirrende tale.

  12. Alle som mener noe om opprykkelsen kan lese Matt 24 og legge merke til at kapittlet avsluttes med disse ordene:

    “Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himelrommets krefter skal rokkes. Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og alle folk på jorden skal bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på himmelens skyer med stor makt og herlighet. Når basunen lyder skal han sende ut sine engler , og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra himmelens ene ende til den andre.

    Min mening er at man bør være veldig forsiktig med å mene noe som ikke går klart frem av tekstene i Bibelen.

    • Amen. Jeg holder meg til de klare bibelversene, som er så klare at det ikke går an å misforstå. Jesus kommer bare en gang. Det er ingen dekning for noen hemmelig opprykkelse. Dette er ønsketenking. Vi må forberede oss på forfølgelse fremover. De siste vers i Joh.åp. om hva som skjer med de som legger til eller trekker noe fra den profetiske boken, er veldig alvorlig for meg.

    • Skjønner ikke hvorfor du Jorunn fremdeles kaller det for en HEMMELIG opprykkelse, det står mye om den og også trøst da hverandre med disse ord. Ikke skrem 😉

      Vi skal rykkes OPP i skyen for å møte Herren, 1.Tess 4, i opprykkelsen -står det ikke det, eller? SPØRSMÅL: Du har vel lest at Jesus skal komme NED og sette sine føtter på Oljeberget? Det ligner ikke mye på Tess 4 “i ett nu” som det står om bortrykkelsen, eller du mener at det gjør det?

      Han kommer IKKE synlig i bortrykkelsen. Det STÅR at vi blir rykket opp.
      Han kommer SYNLIG når Han kommer igjen på Oljeberget, på samme måte som Han dro. HVERT et øye skal SE Ham. Dette tror du på? Men det med “i ETT NU” telller ikke? Du sier du holder deg til de klare versene… (Jeg tror selvf.på begge vers)

      Jorunn, det bør ikke bety så mye for deg om noen er enig med deg, det viktigeste er hva Bibelen sier. Vi forstår stykkevis. Vi forstår alle alt en dag. Uansett så er Han med hvert sekund. Det er lov å si amen 😉

      Og hvorfor “en gjest” atter en gang må ha svar fra tålmodige Oddbjørn igjen skjønner jeg ikke helt. Jeg har lagt ut link om det samme tidligere. Men selvfølgelig, når man ikke tror på Hanna’s linker så må man spørre Oddbjørn. Og det er jo fint 🙂 Oddbjørn har tatt seg mye tid i Ordet. (Men svaret hans var det samme du,”en gjest”) Men dette er jeg vant til, det går fint. Hadde dere sett og kjent meg i virkeligheten så hadde dere heller ikke spurdt meg om hjelp.

    • Denne sommeren vil gi svar på mye – tror jeg. La oss slutte å krangle om tidspunktet for opprykkelsen : Vent og se ; sier jeg. Alle detaljer kring de siste tider – herunder hva som skjer i 1000-årsriket – er vi mennesker slett ikke i stand til å ut-grunde. Vi er av Herren blokkert for å skjønne den store sammenhengen. Egentlig tror jeg at løsningen er enkel – det er bare menneskets hjerne som har fått denne blokkering.
      Videre tror jeg mer og mer at Herren styrer alle detaljer i denne syndige verden – samt også i Himmelen. Ja , han vet om antall hår du har på ditt hode og om alle spurvene som faller til jorden. Jeg skjønner mer og mer at Jahve er meget streng. Tenk hvilken straffedom menneskeheten fikk etter at Adam og Eva spiste epler uten tillatelse fra Ham. I den jordiske verden er det å stjele et eple og knaske det regnet som naskeri. Ja , tenk hvilke konsekvenser dette epletyveriet fikk for deg og meg !

    • Hvis du kaller det å krangle så må du se til deg selv og alle dine kommentarer ang. dette emnet 🙂 Jeg sier ifra når noen mener det ikke finnes noe opprykkelse fordi jeg er glad i Jesus og Guds Ord. Jorunn er sta og det er en bra ting. Hvis du bruker det riktig. Jeg har rådet henne til å sjekke opp et par ting, fordi jeg bryr meg om henne, hun er min søster i Herren, men på meg virker hun utakknemlig, så nå har jeg pause til jeg ser henne i luften 🙂 Er man frelst så er det intet å frykte å sjekke opp et par ting og være så redd for å finne ut om du kanskje har tatt feil. (en annen ting er visst man er 14 år og nyfrelst og leser og ser mye usunn forkynnelse på Y.T)

      Ellers skrev du mye fint Ture. Tenker ofte på deg, og godt å vite jeg skal møte kona di og deg en gang 🙂

  13. Joh. Åp. 1,19 «Skriv det du så, det som nå er og det som skal komme etter dette», «Skriv da det du så, det som er, og det som herefter skal skje» – to ulike oversettelser.

    Dette verset blir ofte sett på som en ledetråd av strukturen eller budskapet i Åpenbaringsbok, men det blir sjelden diskutert i detalj.

    Etter mitt syn gir disse tre komponentene en god oversikt for Åpenbaringsboken. Kapittel 1 inneholder tingene Johannes så for å introdusere brevet sitt. Kapittel 2 og 3 inkluderer tingene som er. Kapittel 4–22 beskriver de tingene som ennå ikke har skjedd. Denne tredobbelte strukturen gir et godt grunnlag for å forstå åpenbaringens bok. Selv om det ikke er gitt noen spesifikke datoer for hendelsene beskrevet i Åpenbaringen 4–22, får vi en bred bevissthet om hva som ligger foran menneskeheten og jorden.

    Mener mønsteret her er tydelig. Jesus var ferdig med å beskrive menighetene i åpenbaringens kapittel 2 og 3, og ulike karaktertrekk i hele menigheten er forstått i de syv ulike karakteristikkene av de syv menigheter som her beskrives. Etter å ha handlet med menigheten, kalte Jesus Johannes opp til himmelen med en stemme som hørtes ut som en basun. Alt dette skjedde før den store vrede som vil bli beskrevet fra Åpenbaringen 6. Da den store dommen på jorden utspilte seg, var Johannes – en representant for menigheten – i himmelen og så ned på jorden.

    Joh. Åp. 4,1-2a «Deretter så jeg – og se, en dør var åpen i himmelen. Og den første røst jeg hadde hørt tale til meg som en basun, sa: Kom opp her, og jeg vil vise deg det som skal skje etter dette. Straks ble jeg bortrykket i ånden».

    Johannes sa allerede at han var i Ånden i Åpenbaringen 1:10. Men dette var en annen opplevelse, da Johannes kom til himmelen og et himmelsk perspektiv.

    Som en basun … Kom opp her … Straks ble jeg bortrykket: Mange ser Johannes bortrykkelse opp til himmelen som et symbol på menighetens/kirkens bortrykkelse. Johannes ble kalt opp til himmelen av en stemme som høres ut som en basun, akkurat som menigheten vil være som beskrevet i 1. Tessaloniker 4: 16-17.

  14. Til Oddbjørn…

    Jeg tror Joh. åp beskriver sekvenser i “det som heretter skal skje”. Det ser ut som om de samme hendelsene gjenntas fra forskjellige perspektiver. Spesiellt tenker jeg på stjernene som skal falle ned fra himmelen. Det er kanskje mulig å tenke seg at dette vil skje en eller to ganger. Den første gangen da haggel på 30 kg skal bombardere jorden og så står det om de tre brennende fjellene. Kanskje like før og etter tusenårsriket?

    Noen spørsmål.

    Et kjent kapittel i forbindelse med oppstandelsen fra de døde er jo 1 kor 15.
    Det står at dette skal skje når det lyder et støt i DEN SISTE BASUN. Siden det er den siste så kan jo ikke dette skje før den syvende basunen som Johannes skriver om?

    Og det er vel trolig at det handler om den oppstandelsen som skjer i forbindelse med opprykkelsen?

    Det står også at døden skal bli oppslukt og seieren vunnet. Dette er vel også noe som skal skje ved tidenes ende?

    Den siste fiende som tilintetgjøres, er døden -står det i vers 26.

    • Etter hva jeg kan skjønne er det ikke snakk om samme basun. Engelsk bibel står det i 1.Kor «the last trump»; altså lyden av musikkinstrumentet. (ikke «the last trumpet»; altså musikkinstrument). Her er det snakk om den siste basunlyden eller basunstøtet til Guds basun i 1. Tess 4,16. Har vanskelig for å se at denne Guds basun har noe med de syv basuner som ble gitt til de syv engler.

      Det er også kanskje verd å legge merke til at menigheten/kirken ikke blir nevnt i Johannes.åp Kap. 4 – 19.

    • Nei Oddbjørn, han synes ikke det er verdt å legge merke til og han kommer heller ikke ikke til å sjekke det.

  15. Enda noen spørsmål til Oddbjørn

    Hva tenker du om det Johannes skriver om tusenårsriket? Vil det bli tusen år med fred og et hellig liv for alle?

    Har du noen formening om hvor mange oppstandelser fra de døde det vil bli?

    Og har du noen mening om det Paulus sier om at “vil skal ikke alle dø, men vi skal alle forvandles” kontra opprykkelsen. Handler det om det samme? Opprykkelsen skal jo skje i umiddelbart etter en oppstandelse fra de døde.

    Flere steder står det om oppstandelsen at den skal skje ved tidenes slutt. Da vi skal få en ny himmel og en ny jord.

    Og forøvrig skriver Johannes at de som ble myrdet av antikrist skal være med i den første oppstandelse fra de døde. De andre døde skal ikke oppstå før om tusen år.

    Jeg har studert dette ganske inngående gjennom mange år men greier ikke å finne noe som bekrefter teorien om en plutselig opprykkelse før de siste vanskelige årene før tusenårsriket. Og jeg kan ikke forstå at ikke alle ser hva Bibelen faktisk sier veldig klart.

    Når det gjelder menigheten i joh åp. Var Laodikeamenigheten, den siste, en menighet som kunne vente seg en opprykkelse? Kanskje skulle den beskrive menighetens død?

    Jeg spør meg ofte om laodikeamenigheten alt er et faktum idag. At kristne idag kun representeres som enkeltindivider. Og slike enkeltindivider nevnes vel videre utover i Joh åp?

    Ja, jeg frykter at det vi ser rundt oss nå er en konsekvens av økende laodikeatilstander gjennom mange mange år.

    En av veldig mange grunner til dette er nettopp at så få forholder seg til det som står veldig klart i Bibelen. Folk velger det bort til fordel for andre medier.

    • Jeg leser Bibelen som det står. Når det gjelder oppstandelsen i 1.Tess så er dette en oppstandelse som ikke vil være synlig på vår jord – de vil straks møte Herren i luften.
      Oppstandelsen i Åp. 20 er den første synlige oppstandelse.
      Det vil også bli en oppstandelse i forbindelse med den store hvite trone.

      Det er bare å lese som det står. Men viss du skal «sause» alt sammen, ja da blir jo Guds ord bare som «ei suppe». Les og ta det som det stå uten for mye grubling.

    • For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus skal først stå opp. Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren. Trøst da hverandre med disse ordene.
      1 Tessaloniker 4:16‭-‬18

  16. 25/06/2020, kl. 22:28 sa Oddbjørn:

    Det er bare å lese som det står. Men viss du skal «sause» alt sammen, ja da blir jo Guds ord bare som «ei suppe». Les og ta det som det stå uten for mye grubling.
    ____________________

    Min mening:
    Enig i at man må lese det som står. Men at alt blir en “suppe” når man “sauser” alt sammen er jeg veldig uenig i. Det meste av vranglære opp gjennom tidene har oppstått fordi man ikke ser det som står i Bibelen i sammenheng. Eller sagt på en annen måte, “summen av Guds Ord”.

    En interessant innfallsvinkel for å forstå Bibelen bedre er å la tilsynelatende motsettninger eliminere mulige konklusjoner. Da vil man etter hvert sitte igjen med en klarere forståelse av skriften. Som noen har sagt, hvis det blir vanskelig å forklare noe av det som står i Bibelen på en enkel helhetlig måte, så er det gjerne noe man ikke har forstått.

    Et ganske kjent fenomen er det som kan sammenlignes med psykologenes “rorchackbilder”. Dette er bilder som er ment å spille på pasientens fantasi. Og i teorien skal noe fra pasientens underbevissthet komme til utrykk når de tolker bildene. Hvis man isolerer bibelvers fra hver andre og tolker dem hver for seg, så får man nettopp et slikt rorchacbilde hvor underliggende ønsketenkning kan få fritt spillerom.

  17. 25/06/2020, kl. 21:09 sa Oddbjørn:

    Det er også kanskje verd å legge merke til at menigheten/kirken ikke blir nevnt i Johannes.åp Kap. 4 – 19.

    Og

    29/06/2020, kl. 15:19 sa Hannah:

    Nei Oddbjørn, han synes ikke det er verdt å legge merke til og han kommer heller ikke ikke til å sjekke det.

    Svar: Det var en ren løgn.
    Jeg har sjekket dette og mye annet gjennom mange år.

    Det er sant at “menigheten” ikke blir nevnt. Årsaken finner man kanskje når man leser det siste brevet til menighetene. Brevet til menigheten i Laodikea. Mange mener dette beskriver situasjonen idag. Laodikea betyr vel noe i rettning av demokrati. Og da kan menneskene velge hva de vil tro selv.

    Det er også verdt å merke seg at menigheter kun er samligner av individuelle kristne på et spesiellt sted. Og derfor blir enkelt individer nevnt spesiellt i brevene. Ingen i en menighet blir behandlet kollektivt. Vi skal alle stå til ansvar for den høyeste Gud hver for oss.

    Så for meg blir spørsmålet blir om det finnes noen i disse kapitlene som tror på Jesus og følger hans bud. Og det vet selvsagt alle som har studert emnet.

    F. eks Joh. åp 12, 17: “Fylt av raseri mot kvinnen gikk draken av sted for å føre krig mot de andre av hennes ætt, mot dem som følger Guds bud og holder fast ved vitnesbyrdet om Jesus.”

    Eller f. eks Joh åp. 14, 11 “verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og bildet av det og tar dets navn til merke. Her gjeder det at de hellige står fast, de som holder seg til Guds bud og troen på Jesus. Fra himmelen hørt jeg nå en røst som sa, skriv: Salige er de som dør i Herren, fra nå av. Ja, sier Ånden, de skal få hvile fra sitt strev, for deres gjerninger følger med dem.”

    Jeg har altid forundret meg over hvor standhaftige jehovas vitner er når det gjelder å få Bibelen til å si noe annet enn det den gjør. Men de er ikke alene om dette. Jehovas vitner leser mest stoff fra Vakttårnet som forteller dem hva Bibelen EGENTLIG sier. På samme måte er det mange som lar blogger og youtube fortelle seg hva som står i Bibelen uten at de gidder å sjekke dette selv.

    • Selvfølgelig finnes det en skare med kristne i trengselen.
      Vi blir rykket bort før trengselen, men det er fortsatt mulig å velge Jesus i trengselen, det er disse vers du ramser opp. Mange vil ta imot Jesus. Men det blir svært tøft for dem.

      Jeg forvekslet kanskje deg med andre da jeg skrev at jeg tvilte på om du gadd sjekke det Oddbjørn sa, det er flere lange og korte navn her som egentlig er samme person, det blir vanskelig å huske hva folk står for. Men ser nå at du har vel et enkelt navn jeg ikke burde ha forvekslet med de andre. Unnskyld for at jeg påstod noe usant om deg. Jeg velger å tro at det er dette navnet du alltid bruker. Selv om det sikkert ikke er ulovlig å bruke flere navn, for dem som gjør det. (Har for eksempel aldri vært i tvil om hva Oddbjørn, Ture, Rickard, Bettina står for.) Er ikke interessert i noe videre diskusjon med deg, jeg ser av det du skriver at det er liten vits og prioriterer ikke tid på det. Jeg er vel også en av dem du nevner i din siste setning, tenker jeg, og da har du allerede dømt. Men har lest Bibelen siden jeg var liten, blir aldri ferdig utlært, og fortsetter hjemme i Himmelen med studier. Og YouTube er full av både løgner/vranglære OG fantastisk bibelundervisning. Må minne deg på at YT kun er farlig for dem som ikke er våkne, eller nye på veien med Jesus. Du kjenner nok til mine YT-anbefalinger. Og jeg anbefaler deg dem på det varmeste. F.ex. Prophecy Watchers, Q and A med Behold Israel/Amir Tsarfati el. Jack Hibbs, Barry Stagner og andre.

      Den siste basun har ingenting å gjøre med de 7 basuner. Anbefaler deg bibelogtro.wordpress.com ang. basun o.l. emner.

    • Leste i dag Joh.åp. om brevet til menigheten i Filadelfia. Likedan det verset du nevner Joh.åp. 12.17. Kampen kommer til å stå om Ordet i den siste tiden. Jeg ble vekket for en stund siden av en røst som sa: Hold fast på det du har, så ingen skal ta kronen din. Jeg har hørt så mye forkynnelse som har forvirret meg at nå vil jeg holde fast på det jeg er blitt overbevist om i Guds Ord. Jeg tror tiden er kort nå. For meg er det ikke om å ha rett, men viktig å ha kommet til en overbevisning. Jeg vil ikke bruke tiden på å diskutere, men søke nær Jesus og dypere inn i Ordet. Så får vi velsigne hverandre med hver vår overbevisning. Men er takknemlig for at det kommer flere og flere bøker og undervisning om at vi skal gjennom trengseltiden, men ikke vreden/dommen.

    • Hannah
      Jeg ser at du nevner mitt navn her. DU har slett ikke mot nok til å bruke ditt eget og riktige navn ; da skjønner jeg slett ikke hva du holder på med. Enten har man mot nok til å komme fram med sine synspunkter og sitt rette navn – eller så holder man munn – mener jeg. Som Krigsskole-utdannet offiser har jeg fått et dekknavn av Staten. Men som du ser bruker jeg mitt eget og rette navn.

  18. 30/06/2020, kl. 13:20 sa Jorunn Holtan:

    Leste i dag Joh.åp. om brevet til menigheten i Filadelfia. Likedan det verset du nevner Joh.åp. 12.17. Kampen kommer til å stå om Ordet i den siste tiden. Jeg ble vekket for en stund siden av en røst som sa: Hold fast på det du har, så ingen skal ta kronen din. Jeg har hørt så mye forkynnelse som har forvirret meg at nå vil jeg holde fast på det jeg er blitt overbevist om i Guds Ord. Jeg tror tiden er kort nå. For meg er det ikke om å ha rett, men viktig å ha kommet til en overbevisning. Jeg vil ikke bruke tiden på å diskutere, men søke nær Jesus og dypere inn i Ordet. Så får vi velsigne hverandre med hver vår overbevisning. Men er takknemlig for at det kommer flere og flere bøker og undervisning om at vi skal gjennom trengseltiden, men ikke vreden/dommen.

    Det begynner å bli en del år siden jeg opplevde et kall til omvendelse. Det viktigste jeg gjorde var antagelig å kaste ut TV’n. Gamle interesser forsvant av seg selv. Men jeg lot meg også påvirke av teologiske rettninger som forkynte spektakulære ting. Men ganske raskt innså jeg at ikke alle kunne ha rett når meningene sprikte i alle rettninger. Det som etter hvert har formet min tro var Bibelen. Selv om jeg forstod lite i begynnelsen opplevde ofte at Den Hellige Ånd viste meg ting på helt utrolige måter. Jeg tror bønn og bibellesning er den beste måten å lære Jesus å kjenne.

    Lever man et hellig liv kan man oppleve utrolig mye rart. Både possitive og negative ting av åndelig karakter. Det er to ting jeg angrer på. Og det er at jeg ikke har skrevt ned allt det rare jeg har opplevd og at jeg noen ganger har latt intellektet overstyre advarsler fra Gud. Noe av det viktigste man kan gjøre er å lytte. Hvis Gud sier noe så er det noe viktig.

    Det er med diskusjon som Paulus skrev. Etter tre forsøk kan man egentlig trygt gi opp. Muligens var det Frank Mangs som sa på sine gamle dager at han skulle ha brukt mye mindre tid på å prøve å bli enige med folk. Han kunne fortelle historier om innbyrdes strider i mengiheter hvor folk rev hverandre i filler fordi alle stod på sitt.

    Men det er noen spørsmål som er viktige. Spesiellt i en tid som nå når folks bevissthet om hva som er synd nesten er helt borte og ønsketenkning blir forvekslet med tro. Den kristne kulturen vi har i dag står så fjernt fra det som var i begynnelsen.

    Og som du skrev. Kampen vil stå om Ordet og om betydningen av Ordet. For Ordet er synonymt med Jesus. Ordet har en dybde vi ikke fatter. Det handler om noe mye mer enn bare tekst. Og når det kombineres med bønn og et hellig liv kan det sette veldig dype spor i den åndelige verden. Selv om man er en helt ubetydlig person.

    Sterke åndskamper kan antagelig utspille seg på måter som ingen ville tro. Konger og presidenter er underordnet.

    • Amen og takk for tilbakemelding. Jeg har vært religiøs det meste av mitt liv. Så gikk jeg inn i forførelse gjennom å være med på mange konferanser. Men etter at jeg ble født på ny og Den Hellige Ånd begyne å åpne øynene mine, har mye endret seg. Jeg siler ut hvem jeg hører på av forkynnere i dag – oppdager jeg noe som er grunnleggende og ikke stemmer med Ordet vil jeg ikke høre mer på den forkynneren. Det verste er blanding av sannhet og løgn. Når jeg nå melder meg ut av pinsemenigheten jeg er medlem i, har jeg ingen ny menighet å melde meg inn i. Men jeg er med i et husfellesskap hvor jeg kjenner Åndens enhet. Jeg har funnet en svensk forkynner på Youtube, Per Arne Imsen, som jeg har tiltro til. Jeg ønsker deg Guds rike velsignelse i Jesu navn.

Det er stengt for kommentarer.