Vaksinen til tross, ny smitterekort i Norge i dag -hele 1294 nye smittede siste døgn

Hele 1294 nye Corona-smittede onsdag viser at smitten i Norge er i ferd med å eksplodere på tross av at mange har fått både en og to doser av vaksinen. Den forrige smitterekorden var 1155 som ble satt den 16 mars 2021. Den 26 august i 2020 ble det i Norge registrert 51 nye smittetilfeller. Utgangspunktet for denne høsten er med andre ord langt verre enn den var på samme tid i fjor. Kontra august  i fjor er det nå 2225 prosent høyere enn de var i fjor på samme tid. Vaksinene ser ut til å være en bindvei for å slå tilake smitten, og det er grunn til å regne med at vi nå befinner oss i fjerde smittebølge I Norge. Alt fordi folk setter sin lit til kjød som ikke har makt til å frelse. Vi ser de samme tegn over hele kloden. Jo flere vaksinerte, jo flere smittede og syke. I fjor i tilsvarende periode var ingen vaksinerte og svært få nye smittetilfeller. Etter snart 9 måneder med vaksine er tilstanden en helt annen. Nå blir stadig flere smittet og dette er et dårlig tegn foran den kommende smittesesongen.

Samtidig som smittetallene eksploderer hevder media og myndighetene at det er blant de ikkevaksinerte smitten eksploderer. Men er det virkelig tilfelle. Uansett har også det en logisk forklaring som viser hvor lett det er å manipulere med tallene her. Jeg tar med en tankevekkende og klok kommentar fra Malvind Børresen

Noen i media, og blant myndighetene, hevder til tider at det er flere ikke-vaksinerte enn vaksinerte som tester positivt.
Men man må holde hodet kaldt også her.
For det man ikke forteller når man legger frem slike tall er at de fleste nordmenn som tester seg er ikke-vaksinerte fra begynnelsen av. Det skyldes ganske enkelt at de vaksinerte SLIPPER å teste seg ved ulike anledninger, for eks ved grensepasseringer inn og ut av Norge og ved ulike arrangement og situasjoner etc, samtidig som de som er uvaksinerte MÅ teste seg. Dette utgjør et betydelig antall mennesker blant de som tester seg.
Resultatet blir altså kort summert at det at når noen kan vise frem vaksinepass eller vise legeattest eller andre former for bevis på at de er vaksinerte en gang det siste halvåret og disse vaksinerte ikke behøver foreta noen test, mens alle ikke-vaksinerte må teste seg ved slike tilfeller, så blir fordelingen veldig skjev, og dette påvirker selvsagt sluttresultatet av hvem som tester positivt.
I tillegg er det jo naturligvis slik at jo flere som har vaksinert seg i et land, jo større og større blir denne misvisende fordelingen. For større grupper av vaksinerte slipper unna tester.
Det er viktig å ha dette i bakhodet når media kjører på med manipulerende fakta.
Man kan dessuten samtidig også ha i bakhodet at vaksinerte får påvist like mye virus som ikke-vaksinerte i kroppen i følge ferske forskerrapporter.
Så når du leser en artikkel i media om at for eks 60% av de som tester positivt et sted er uvaksinerte og 40% er vaksinerte, (også på sykehus) så kan det være at 80% av de som foretok testen fra begynnelsen av var uvaksinerte og 20% ikke ettersom sistnevnte gruppe ikke behøver teste seg om de har coronapass eller andre bevis.
Viktig å ha dette perspektivet med.
Så ikke la deg lure av media når de forteller om sine skrekkrapporter fra for eksempel USA om at uvaksinerte tester mest positivt.
Det har sine forklarlige grunner.

33 tanker om “Vaksinen til tross, ny smitterekort i Norge i dag -hele 1294 nye smittede siste døgn

  1. Søkelys: “Vaksinene ser ut til å være en bindvei for å slå tilake smitten.”

    Ikke bare en blindvei. Vaksinene formidler smitten.

    11
    4
  2. “Vaksinene ser ut til å være en blindvei for å slå tilake smitten”
    Det har i lang tid vært poengtert at et hovedpoeng med vaksinering er å hindre alvorlig sykdom og død. Ingen vaksiner er 100% effektive, heller ikke corona-vaksinene. Alle data tyder derimot på at vaksinene gjør at folk blir mindre syke. At vaksinen ser ut til å redusere smitte stemmer også, men den er ikke noe skjold. Etter hvert som samfunnet åpner, og vi beveger oss friere, opp vil muligheten for smitte øke.

    I følge FHI er det bekymringsfullt at smitten stiger, men det er ikke uventet. Det er blitt kommunisert flere ganger at avsluttet sommerferie, kombinert med skole- og studiestart sannsynligvis ville medføre økt smittetrykk. At vi har en ny, mer smittsom virusvariant gjør ikke saken bedre. Men ettersom vaksinerte i all hovedsak blir mindre syke dersom de blir smittet, er det antall sykehusinnleggelser man fokuserer på. Sykehusinnleggelsene øker ikke i samme takt som smitten. Heldigvis! Jeg unner ingen å bli covid-syk.

    “70% av de innlagte de to siste ukene var uvaksinerte” https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7v2w4/nakstad-om-corona-hoesten-deler-den-fjerde-smitteboelgen-i-to-faser

    Prosentregningen din er nok feil. I august i fjor var det 2120 smittede, mens i til nå i august er det 14170. Det er 7-gangen, ikke 22-gangen. Men uansett er det frustrerende at så mange blir smittet. Da hadde både du som uvaksinert og jeg som vaksinert vært tryggere.

    Å kritisere, finne feil og rakke ned på er enkelt. Å finne løsninger som virker er vanskelig. Jeg er glad for at vi har noen som prøver, selv om de samtidig innrømmer at de er usikre og ikke har noe fasitsvar.
    Men dersom noen på Søkelys kan foreslå en bedre måte enn vaksinering for å bekjempe coronaviruset, lindre sykdomsforløp og å unngå for tidlig død hadde det vært glimrende.

    Og for å gjenta – til det kjedsommelige: jeg mener fremdeles vaksinen skal være frivillig.

    til Margit:
    “Vaksinene formidler smitten.”
    At du tror det er helt ok for meg, men kan du forklare hvordan, og ikke minst hvorfor, en vaksine skulle formidle smitte?

    3
    1
    • Jeg ser at det falt ut et par ord her. Det skulle vært slik:
      “Prosentregningen din er nok feil. I august i fjor var det 2120 smittede, mens i til nå i august er det 14170. Det er 7-gangen, ikke 22-gangen. Men uansett er det frustrerende at så mange blir smittet. Vi ønsker alle at smittetrykket skulle vært mindre. Da hadde både du som uvaksinert og jeg som vaksinert vært tryggere.

  3. En ny smittebølge? Er covid-viruset en realitet alikevel? Kanskje vaksinen var en blindevei men hva var alternativet? Kanskje forskningen og erfaringene så langt kan gi grunnlag for bedre vaksiner i fremtiden? Eller bør forskning avvises fordi man ikke er 100% sikker på resultatet?

    Men om det å sette sin lit til “kjød som ikke kan frelse”. Jeg tror ikke det er så enkelt. Paulus skrev nemlig om mye sykdom og død i en menighet pga synd.

    Hvor stor prosent av befolkningen er egentlig kristne som kan regne med overnaturlig beskyttelse mot sykdom? Hvor går grensen mellom sekulære og åndelige kristne. Hvordan skiller man mellom ekte kristne, “kulturkristne” og ikke-kristne? Det står en del om dette i Bibelen.

    Det å være ærlig på slike spørsmål har antagelig vært det viktigste for å bevare en evangelisk tro opp gjennom tidene.

  4. Dette syner med all tydelighet at

    1. Corona er en bløffe pandemi !
    2. Vaksinen er helt unødvendig og i tillegg er den alt nå livsfarlig for mange og på lengre sikt livsfarlig for alle som har tatt den , men det vil tiden vise.
    3. Corona og vaksinen blir brukt til å få innført diktatur verden over og leder opp mot en ny verdens orden med en one world government.

    Og hvilke dokumenterte bevis er det for dette ? Den som har ører han hører og den som har øyne han ser.

    Se mer på hva som skjer i verden en hva msm og myndigheter sier , for de er forførte.

    Hør på barnet som peker på keiseren og sier : Han har jo ikke klær på seg !

    IKKE TA VAKSINEN !

    1
    2
    • Til Rune:
      “Den som har ører han hører og den som har øyne han ser.”

      Konklusjonen for meg blir da “at jeg har mangler ører å høre med eller øyne å se med”. Jeg har sagt det før: jeg ser ikke det samme som deg. Og dersom jeg skal kunne forstå det må jeg få det forklart.

      1. Kan du forklare hvordan man kan se at corona-pandemien er en bløff?
      2. Hva er det som tilsier at vaksinen er unødvendig?
      3. Hvilke land er i ferd med å innføre diktatur? (jeg tenker ikke på de som kun har innført restriksjoner og har planer om å fjerne disse, eller WEF og deep-state)

      3
      2
  5. 26/08/2021, kl. 07:56 sa Rune Lye:

    “Og hvilke dokumenterte bevis er det for dette ? Den som har ører han hører og den som har øyne han ser.”

    Ikke vanskelig å se at verden kan være på vei inn i en svært farlig utvikling. Og at covid-19 blir blandet sammen med politikk og propaganda burde ikke overraske noen. Åpenbart utnyttes dette for å skape splittelse i uønskede samfunnsgrupper som kristne og konservative. De prøver også å spille flest mulig politiske motstandere utover sidelinjen ved å gjøre dem så eksteme eller så urealistiske at de oppfattes som useriøse. Og selvsagt prøver de å spore folk av ved å pense dem inn på emner som ikke er relevante. Dette er noe jeg har sett mye av de siste tiårene faktisk.

    Noen mener at de som står bak Biden og Harris ønsker å ødelegge den vestlige verden. For å kunne det må de ødelegge USA først. Og alt tyder på at de vil lykkes med det ganske raskt. De ødelegger økonomien med et sinnsykt opplånt pengeforbruk. De saboterer energisektoren. De har åpnet grensen mot mexico for fri ukontrollert innvandring fra hele verden. Mange med covidsmitte. Alle viktige statlige poster blir gitt til ekstreme aktivister fra den ytterste venstresiden. De vil påtvinge statene i USA en valglov som gir ubegrenset rom for valgsvindel. Antifa og BLM ser ut til å ha smeltet sammen med FBI. På tross av utallige advarsler kan det se ut som om Bidenadministrasjonen med overlegg har latt Taliban få overta et enormt våpenarsenal som få andre land i verden kan rose seg av å ha. De har bygget globale politiske nettverk som ser ut til å handlingslamme politikere i hele den vestlige verden. De ser ut til å styre de viktigste vestlige mediene med jernhånd. Og ikke minst, de bruker en co2-krise for å skattlegge vestlige land slik at de vil miste stadig mer konkurranseevne til fordel for Kina.

    I den grad covid19 passer inn i dette så må det være at vestlige land gjorde kina istand til å lage viruset. Både ved hjelp av utstyr, ekspertise og penger. Jeg vet ikke om viruset ble sluppet ut med vilje eller hvem som eventuellt bestemte dette. Men at covid19 bare var en unnskylding for å påtvinge folk en vaksine som skal utrydde store deler av befolkningen holder jeg for veldig usannsynlig. Dels fordi mange ganske utviklede selvstendige land absolutt ikke har noe som helst interesse av dette og dels fordi så mange er innvolvert i forskning, vaksineutvikling, statisktiske undersøkelser og ansatt i forskjellige helsesektorer at Rune Lye lett burde finne mye bedre argumenter for ikke å ta vaksinen enn bare å dokumentere sitt standpunkt med et “se og hør”.

    • Vi har nok ikke samme syn på mye, men at det burde være enkelt å finne et bedre argument enn “se og hør” er vi enige om.
      Derimot var det en setning som blinket mot meg i din kommentar: “De ser ut til å styre de viktigste vestlige mediene med jernhånd.”

      Basert på resten av kommentaren virker det som om du her tenker på at disse “de” er en deep-state i en eller annen form.
      Disse skal da kontrollere USAs president, amerikanske domstoler, (over)styre deler av politikken i Europa etc. etc.
      Jeg har spurt om det før, men gjør det gjerne igjen:
      Ettersom det til stadighet lekkes ut hemmelig informasjon fra alle regjeringer, CIA, partier, bedrifter og hemmelige organisasjoner, hvordan klarer en deep-state å få alle sine medarbeidere til å holde tett, være enige om strategier og unngå at noe ved et uhell lekker ut?
      Hvilket “balletak” har “de” på avisredaksjoner, tv-stasjoner, politikere etc som gjør at ingen som utsettes for press røper noen ting noen gang?
      Og hvor mange personer må til for å kontrollere de “viktigste vestlige mediene”? Der er tross alt en del informasjon som må gjennomgås, redigeres og godkjennes før det kan publiseres.

    • Elon Musk har lagt ut et sittat fra boken “the guns of agust”. Noe slikt som: “historiens klokke viste solnedgang og den gamle verdens sol var i ferd med å gå ned i en døende glans, for aldri mer å stå opp.” Kanskje han har den samme anelsen som mange av oss andre. Europas storhetstid i verden tok langt på vei slutt etter 1.VK. Før Europa hadde kommet til hektene igjen brøt 2.VK ut og etter dette har det bare gått nedover. Og nå tyder stadig mer på at hele den vestlige verden kan stå foran sitt endelikt.

  6. I 2009 ble definisjonen for hva som kunne kalles en pandemi endret.

    Dette er planlagt og berkneknet over mange år og en av dem som har en finger med i spillet er Bill Gates.

    Under en virkelig pandemi dør folk i hopetall, dersom en går etter offentlige statistiker i sømmene, da spesielt i USA som sies å være det landet i verden som er hardest rammet av Corona pandemien, så vil en se at
    1. Det har ikke vart overdødelighet i 2020

    2 . Der dødsfall er blitt rapportert inn som Corona, har tilsvarende dødstall gått ned på andre sykdommer.

    Når det gjelder Norge , så var det underdødelighet i 2020 og det dør mer folk av en gjennomsnittlig sesong influensa en det til nå har død av eller med Corona i Norge.

    Videre om en samlinger med svartedauden, noe som er naturlig å gjøre i og med vi snakker om noe som vist nok er veldig smittsomt, så vil en se at alle smitte verna tiltak i forhold til Corona i dagens samfunn ikke kommer i nærheten av det som var helt naturlig bonde samfunn på 1300 tallet der innbygger tallet i Norge var mye , mye mindre en i dag .

    Til Qanon og alle dere andre :
    BRUK HJERNEN TIL DET DERE HAR FÅTT DEN TIL !

    IKKE TA VAKSINEN !!

    • Hvis det ikke er overdødelighet noe sted i verden og dette beviser at Corona ikke finnes, eller ikke er spesielt dødelig…

      …må ikke det også bevise at vaksinene ikke er spesielt dødelige? Det er jo langt flere som har fått vaksinen enn folk som har hatt Corona?

    • Så der har Roperid, kanskje du la merke til at jeg nevnte 2020 statistiker, dette var i stor grad før noen i det hele tatt var vaksinert.

      Alt nå syner det seg at vaksinen har farlige bivirkninger, men jeg snakker først og fremst om mulige livsfarlige langtidsvirkninger og de ser vi først om om år frem i tiden.

    • “I 2009 ble definisjonen for hva som kunne kalles en pandemi endret.”
      At WHO endret definisjonen for hva som var en pandemi er ikke riktig. De korrigerte en beskrivelse i en artikkel om svineinfluensaen. Beskrivelsen som var ble av mange forstått som en erklæring, og når den ble korrigert ble det av noen tolket som at definisjonen av pandemi var endret. https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/issues-around-definitions-and-severity-pandemic-influenza
      Nå skal det sies at de har vurdert å endre den ettersom “Problemet med pandemi-definisjonen er at den bare sier noe om sykdommens utbredelse, ingenting om sykdommens alvorlighet og antatt dødsrate”

      “Dette er planlagt og berkneknet over mange år”
      Her var du litt uklar. Tenker du på pandemien eller korrigeringen?

      Definisjon på en pandemi:
      “En epidemi som sprer seg over store deler av verden blir kalt en pandemi.” https://no.wikipedia.org/wiki/Pandemi

      “Under en virkelig pandemi dør folk i hopetall”
      Det stemmer at det i Norge, og i flere andre land, ikke var overdødelighet i 2020, men når ca 4,5 millioner er døde på grunn av Covid-19 – trekk gjerne vekk en million og to – må det regnes som å dø i hopetall. Vi vet ikke hvor mange som faktisk er døde i mindre utviklede land.

      Jeg tror at omtrent alle i hele verden er enige om at covid-19 finnes, og at den er spredt i hele verden. Det er en pågående diskusjon om hvordan viruset oppsto og hvordan det kunne spre seg slik det gjorde. Men det er noe helt annet.

      “….smitteverntiltak….som var helt naturlig i bondesamfunn på 1300-tallet”
      “Det hersker ingen tvil om at middelalderens hygiene spilte en avgjørende rolle i den omfattende spredningen pesten fikk. Gatene fløt med avfall fra både mennesker og dyr. Noen hadde ikke skikkelig fottøy. Derfor fikk folk lettere infeksjoner, og sykdom spredte seg gjennom mat, klær og fysisk kontakt.” https://no.wikipedia.org/wiki/Svartedauden
      I Norge døde 1/3 av befolkningen.

      Da gjenstår å svare på disse to spørsmålene:

      2. Hva er det som tilsier at vaksinen er unødvendig?
      3. Hvilke land er i ferd med å innføre diktatur? (jeg tenker ikke på de som kun har innført restriksjoner og har planer om å fjerne disse, eller WEF og deep-state)

  7. Qanon skrev:
    “Ettersom det til stadighet lekkes ut hemmelig informasjon fra alle regjeringer, CIA, partier, bedrifter og hemmelige organisasjoner, hvordan klarer en deep-state å få alle sine medarbeidere til å holde tett, være enige om strategier og unngå at noe ved et uhell lekker ut?”

    Jeg tror utrykket deep-state må forstås som et litt sekundært fenomen. Et eksempel på dette kan kanskje være den ulovlige spionasjen på Trumpadministrasjonen. Clinton bestillte “steel-rapporten”, fbi og cia brukte den for å få godkjennelse fra justisdepartementet for å spionere på Trump. Siden lakk de negativ informasjon om Trump til mediene i årevis uten at noen hadde mulighet til å påvise at alt bare var oppspinn. Da sannheten ble åpenbart offentlig gjennom en høring under ed ble alle medier musestille.

    Kontrollen over mediene kan uten sammenligning forøvrig illustreres med kommunistenes kontroll over partiorganet pravda eller nazistenes kontroll over volkicher beobachter. De handler om at nok mennesker slutter opp om en politisk sak som gir dem litt selvfølelse. Og så vil konformitetskrav og gruppepress gjøre resten. Over tid ender dette opp med en angst for å realitetsjekke “sannheten” fordi alle innerst inne vet at den er et bedrag. Alle gjør gode miner til slett spill. Og de som bryter ut, som f.eks de opposisjonelle i sovjet og de som ble sendt til Dachau i tyskland, de blir fiender av staten. Dette fenomenet ser vi idag på et tidlig stadium i den vestlige verden. Eksemplene er så mange. Alt fra demonisering av resett,no som ekstremistisk og angrep på demonstranter med et “galt budskap” uten at politiet griper inn og venstreradikale akademikere og andre som står i kø for å si: “de ba om det”. “De har seg selv å takke”. Mediene er villige mikrofonstativer for slike akademikere og andre med riktige meninger. Jeg har sett svært mange eksempler på at folk med gale meninger nektes å slippe til i mediene. Hvis de slippes til sørger ofte journalistene for at de blir avbrudt og det hele får preg av en negativ krangel som skal heftes ved intevjuobjektet.

    Det spesielle er at folk kan overbevise seg om praktisk talt hva som helst. Ofte basert på følelser. Men de har et svært stor behov for å “rettferdiggjøre” sine meninger og det er denne kombinasjonen som sementerer de virkelig farlige holdningene i folks hoder. Det kan handle om alt fra at jøder bare må gasses i hel for å redde det tyske folk eller at evangelisk kristne og konservative for en hver pris må bekjempes for å skape et “godt sosialistisk paradis”. Slik som f. eks i Kina!

    Alt slikt høres ekstremt ut i samtiden men i historiens lys ser man at dette er noe som gjenntar seg i stadig nye former. Og i ettertid sier alle: “hvordan kunne dette skje”.

    • “Det handler om at nok mennesker slutter opp om en politisk sak som gir dem litt selvfølelse.”
      Å styre en oppinion med følelser og gruppepress er utrolig vanskelig. Å gjøre det for hele den vestlige verden ville kreve en uhorvelig mengde påvirkere og mye jobbing over lang tid. Og likevel ville det være utrolig vanskelig å styre mot akkurat det målet en ønsker.

      Og de punktene som du lister opp er ikke akkurat egnet for denne typen påvirkning:
      -de som står bak Biden og Harris
      -De ødelegger økonomien med et sinnsykt opplånt pengeforbruk
      -De saboterer energisektoren
      -De har åpnet grensen mot mexico for fri ukontrollert innvandring
      -Alle viktige statlige poster blir gitt til ekstreme aktivister fra den ytterste venstresiden.
      -De vil påtvinge statene i USA en valglov som gir ubegrenset rom for valgsvindel
      -De har bygget globale politiske nettverk som ser ut til å handlingslamme politikere i hele den vestlige verden
      -De ser ut til å styre de viktigste vestlige mediene med jernhånd.
      -de bruker en co2-krise for å skattlegge vestlige land

      Uten å gå i diskusjon om disse punktene så mener jeg at de er uriktige og ligner veldig mye på noe Alex Jones kunne prestert å si.

  8. Rune Lye skrev:

    “Når det gjelder Norge , så var det underdødelighet i 2020 og det dør mer folk av en gjennomsnittlig sesong influensa en det til nå har død av eller med Corona i Norge.”

    Dette var et kjent fenomen. Årsaken var at det var rekordlite influensa pga smitteværn. Mange mener også at locdown gav en midlertidig reduksjon i ulykker og stressrelaterte dødsfall som f.eks infarkt.

    Og bare for å ha sagt det.. .
    Jeg påstår faktisk ikke at du tar feil. Jeg sier bare at jeg ikke vet hva jeg skal tro.

  9. Den som har øyne den ser og den som har ører den høre .

    Til Gjest, Qanom m.f. ,som sagt om noen sto opp fra de døde og fortalte dere sannheten så hadde dere ikke trodd det , selv om det er klare statistiker på at helle pandemien er ett stort bedrag , så lar dere blinde av denne verdens makter og myndigheters løgn .

    2
    2
    • Jamen Rune,

      så forklar hva som viser sannheten da!
      Jeg sier ikke at du tar feil. Jeg sier at jeg ikke ser det samme som deg.

      Jeg leter etter de klare statistikkene og tydelige bevisene på at pandemien er en løgn. Jeg finner dem ikke, og du vil ikke presentere dem.

      Argumentene minner mer og mer om de fra en tidligere president: “Det finnes haugevis av bevis, men jeg vil ikke vise det til dere.”

      3
      1
  10. Hej
    Jeg ved ikke hvordan situationen er i Norge ift vaksinerede og smittede men i Danmark er der også stigende smittetal. Det er fakta i DK at langt størstedelen af dem bliver smittet ikke vaksinerede og langt størstedelen af dem der er indlagte på intensiv med corona er ikke vaksinerede.

  11. 26/08/2021, kl. 12:45 sa Qanon:

    “Å styre en oppinion med følelser og gruppepress er utrolig vanskelig. Å gjøre det for hele den vestlige verden ville kreve en uhorvelig mengde påvirkere og mye jobbing over lang tid. Og likevel ville det være utrolig vanskelig å styre mot akkurat det målet en ønsker. ”

    Du er en av alle de som krever veldig enkle svar på veldig kompliserte ting. Når det gjelder å forstå samfunnsutvikling i et historisk perspektiv må man rett og slett ha en del kunnskap. For å forstå nåtiden må du ha evnen til å analysere på en objektiv måte.

    For mange år siden ble det laget en film om noe som hendte på en skole i USA. Den het “The Wave”. Hvis den ligger på nettet kan du begynne med å se den. Siden finnes det titusevis av bøker som handler om hvordan diktaturer kan oppstå. Man må faktisk ha ganske mange med seg for å få diktatorisk kontroll over et land. Og det har skjedd uendelig mange ganger.

    Det er lett å få en følelse av at politisk korrekte medier har massert et ønsket virkelighetsbilde inn i ditt tankeliv. Hvis du ikke er journalist selv???

    • Jeg står fremdeles for utsagnet ““Å styre en oppinion med følelser og gruppepress er utrolig vanskelig.”
      Jeg husker veldig godt “The Wave”. Og selv om det som utspiller seg i filmen er et urovekkende tema, er det viktig å huske at det bare er en film. Og selv om det er mulig å bruke handlingen som et bilde på hva som kan skje, er mye kortet ned og forutsetninger lagt til rette for det i filmen.

      “Du er en av alle de som krever veldig enkle svar på veldig kompliserte ting.”
      Nei det stemmer ikke. Mitt poeng er at for å å gjennomføre det du har beskrevet på den måten du antyder kreves det enorme ressurser. Dersom noen skal få til et gruppepress og et konformitetskrav på tvers av folk, folkegrupper, land, kulturer og religioner er det et utrolig intrikat spill som skal gjennomføres. Og selv om man teoretisk skulle klare å få de riktige meningene kanalisert og “oversatt” til alle kulturer, så skal folkemeningen ledes i retning av et felles mål. Det tror jeg i praksis er umulig.
      F.eks. vil alle politiske partier være interessert i at “alle” skal være enige med dem. Dermed prøver de på det samme som du beskriver (uten samme kynisme selvfølgelig). Men ettersom alle partier i alle land, alle menigheter i alle land, og alle interessegrupper i alle land prøver på det samme, viser vel det at en slik påvirkningsoperasjon enten ikke fungerer, eller at man er nødt til å ha en deep-state som kan koordinere.

      Eksempelet ditt med resett.no og venstreradikale er vel et eksempel på problemet. De som støtter resett.no sliter like mye som venstreradkiale akademikere med å få “folket” med seg. Ergo har vi et slags status quo.

      Jeg forventer ikke enkle svar på kompliserte ting. Jeg mener at å antyde at en ullent definert deep-state-gruppering står bak de politiske avgjørelsene vi ikke liker er en alt for enkel forklaring. Og dersom man virkelig tror på en deep-state i en eller annen form bør man ha gjort seg noen tanker om hvordan dette skal kunne fungere, hvor mange folk de evt er, hvilke pressmidler de kan bruke, hvilke suggesjonsmuligheter de har etc etc.

      Poenget mitt var å få deg til å utdype hvem og hva du tenker som står bak og klarer å tvinge igjennom de påstandene listet i min kommentar 26/08/2021, kl. 12:45.Der finnes ikke enkle svar, og å skylde på en deep-state er et for enkelt svar.

  12. 26/08/2021, kl. 13:53 sa Rune Lye:

    Til Gjest, Qanom m.f. ,som sagt om noen sto opp fra de døde og fortalte dere sannheten så hadde dere ikke trodd det , selv om det er klare statistiker på at helle pandemien er ett stort bedrag , så lar dere blinde av denne verdens makter og myndigheters løgn .

    Rune:
    Jeg har faktisk opplevd at en som stod opp fra de døde åpenbarte sannheten for meg. Men det betyr ikke at jeg vet hvordan det hadde gått hvis covid19 hadde fått spre seg fritt rundt i verden uten noen form for smittevern. Da kunne vi fått statistiske tall som viser om covid19 er virkelig eller ei. Men som sagt, jeg påstår ingen ting. Jeg har liten tillit til mediene og har sett at det er med veldig mye som det var med alle trumpprofetiene som sa “4 år til”.

    • Hva skal jeg si , mange tror David slo Goliat ved ett under , det er faktisk ikke tilfelle, han stolte på kunnskapen han hadde .
      Når han gikk i kamp mot Goliat , ble han først tilbud ett sverd , men dette takket han nei til og begrunnet det med at han hadde en steinslunge og med den hadde han jaget både løve og bjørn på flukt , Goliat var hovmodig og forsto ikke at David var en meget trent stein slynge kaster.

      La deg ikke skremme av Goliat ( denne verdens makter og myndigheter) men stol på den kunnskap Gud har gitt deg og du skal seire !

      Uansett eg har aldri hevdet at Corona viruset ikke finnes , jeg har sagt at Corona pandemien er en bløff og det er to forskjellige ting.

  13. Jeg har fulgt med litt her på Søkelys i det siste og prøver å forstå tankegangen til dere som er imot vaksineringen. Dere skriver mye om hva dere mener man “ikke” skal gjøre. Men jeg savner å høre hva dere mener man burde gjøre for å bekjempe Corona. Hva mener Søkelys? Hva mener dere andre som advarer mot vaksinen? Har dere forslag til noen tiltak?Eller mener dere at vi bør leve akkurat som før Corona uten noen som helst tiltak?

    • Jeg tror på bønn og beskyttelse i Guds løfter. Men etter mitt syn er det feil når myndighetene går ut med smittetall og ikke tall på dem som er blitt sjuk.
      Å være registret smittet av ulike ting har jeg vært flere ganger uten at det var noen big sak. For å få et riktig bilde av Covod hadde det vært mer naturlig å gå ut med tallet på hvor mangen som er Covid-syke til enhver tid. Pandemien har ikke betydd endring i livet for min del.
      Jeg bruker ikke å sprite hender eller munnbind noen sted.

      1
      1
    • Hvordan kan Søkelys tro på beskyttelse for noe Søkelys ikke tror på?

    • Her var det den “milde” Søkelysredaktøren som kom på banen. Takk!

      “Men etter mitt syn er det feil når myndighetene går ut med smittetall og ikke tall på dem som er blitt sjuk.”
      På denne siden https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags–og-ukerapporter/dags–og-ukerapporter-om-koronavirus finner du hvor mange som er tester som er utført i Norge, hvor mange som er registrert smittet, hvor mange som har vært innlagt på sykehus, på intensiv og hvor mange som er registrert som døde av Covid-19. Tallene er delt på land, fylker og kommuner.
      Nå skal det sies at det ikke står hvor mange som “bare er sjuke”. Men det er heller ikke noe som noen kan klare å rapportere. Dersom jeg blir syk, og får påvist covid-19, registreres det bare at jeg er smittet og jeg får beskjed om å holde meg hjemme. Hvor syk jeg er – så lenge jeg ikke trenger sykehusinnleggelse – kan ingen vite. Jeg kan ha lette forkjølelsessymptomer eller jeg kan ligge med bulende øyne, tung pust og med 113-nummeret klart på telefonen. Myndighetene vet fremdeles bare at jeg er smittet.

      At du ikke bruker munnbind er en ting, et munnbind beskytter ikke veldig mye mot at du får smitte, det er helst for å beskytte andre dersom du er smittet. Når det gjelder å bruke håndsprit er det like mye en omtanke-greie. Det blir som å ikke vaske hendene etter et dobesøk. Uansett hvilket virus du evt har på hendene – covid eller noe helt annet – er det en fin gest å ikke gi det videre til dine medmennesker.

      Når det gjelder spørsmålene til Globetrotter: “Hva mener Søkelys? Hva mener dere andre som advarer mot vaksinen? Har dere forslag til noen tiltak?”
      At mange kan støtte utsagnet “Jeg tror på bønn og beskyttelse i Guds løfter.” er jeg sikker på. Og ettersom jeg mener at vaksinen skal være frivillig er et slikt argument helt greit for meg.
      Men, hva med dem som ikke tror. Eller ikke “tror nok”?
      Skal vi avslutte vaksineringen for alle? Skal vi bare la dem som blir veldig syke dø?
      De er våre medmennesker og vår “mann som ble skamslått og liggende halvdød på vei til Jeriko”. Skal vi oppføre oss som presten, levitten eller som samaritaneren?

      Så hva mener Søkelys?
      Hva mener dere andre som advarer mot vaksinen?
      Har dere forslag til noen tiltak?”

    • Jeg tror også på at Gud kan både beskytte, helbrede og stoppe hele dene pandemien. Det ber jeg også om. Men samtidig er jeg veldig takknemlig over at vi har et helsevesen, medisiner, vaksiner og mennesker som forsker på hvordan vi skal komme oss gjennom dette uten at for mange blir alvorlig syke eller mister livet.

      Covid 19 har vært en stor utfordring for de fleste de siste et og et halvt år. Jeg er også takknemlig for at hverken jeg eller noen i min familie har blitt syke eller på andre måter fått en negativ endring for oss. Men det har vist seg at Corona kan treffe hvem som helst på hvilken som helst måte. Noen blir veldig syke og mange har helse og utmattelseproblemer i lang tid etter. Jeg tror ikke at Corona kan sammenlignes med en hvilken som helst influensa. Den kan ramme oss nokså hardt. Jeg ønsker også ikke å være egoist og gi bløffen i hva som skjer med andre så lenge det ikke rammer meg og mine nærmeste. Jeg har et ansvar ovenfor de rundt meg. Derfor mener jeg det er viktig med tiltak.

      Jeg er fullvaksinert med Moderna. Bortsett fra to dager vondt i armen der jeg fikk stikket, hadde jeg ingen bivirkninger. Andre har hatt verre bivirkninger. Jeg ser ikke bort ifra at det i noen veldig få tilfeller har vært mennesker som har mistet livene sine av vaksiner. Men det er en viss risiko med alle medisiner, vaksiner, operasjoner osv. Det er heller ikke alle som oppnår like høy beskyttelse. Her spiller alder og helse sikkert en rolle. Heller vet vi ikke ennå hvor lenge vaksinene har god nok beskyttelse. Mutasjonene med de nye variantene er en stor utfordring . Delta varianten er den dominerende her jeg bor litt lenger sør i Europa. Den sies å være mer smittsom enn den forrige. Det tror jeg nok kan være en av forklaringene på at tallene på smittede har steget så voldsomt i det siste. En annen er at mange utenlandsreisende har tatt med seg viruset hjem etter ferien.

      Et stort problem er når sykehusene igjen fylles med Corona pasienter. Særlig når det blir så mange Corona intensivpatienter at det blir for stor belastning for helsepersonellet og når andre operasjoner må utsettes pga. at det ikke er plass til flere. For tiden er 90% av de som kommer på intensiven ikke vaksinerte. Det tyder, etter min mening, på at vaksinering fortsatt beskytter i stor grad for alvorlig sykdom. Men utviklingen må stadig nøye observeres og evalueres. Situasjonen er ny. Vi gjør feil. Men vi lærer også stadig noe nytt.

      Når det gjelder hygiene, er det ikke noe nytt at vi vet at renslighet er veldig viktig for å forhindre smitte. Det å vaske hender med såpe og vann er noe grunnleggende og enkelt som er viktig til alle tider og særlig nå! Av praktiske grunner er det å sprite hendene et godt alternativ når man er underveis og ikke har tilgang til såpe og vann.

      Munnnbind tiltaket har det vært litt fram og tilbake med. Der er jeg ikke helt sikker. Men det hindrer nok til en viss grad at de som bærer smitte uten å vite om det gir det videre. Jeg holder meg selvsagt til munnbindforbudet der det kreves.

      Mange andre tiltak er omdiskutert . Det er ikke så lett å finne den rette veien i denne pandemien og det er lett å ta feil selv om man gjør alt i beste mening. Jeg leste feks. at plexiglass som brukes so m

    • Der forsvant siste delen av setningen min…Det jeg skulle skrive var at skillevegger av plexiglass ser ut til å kanskje ikke være en så god ide alle steder pga av at det ikke blir luftsirkulasjon og at det kan virke mot sin hensikt ii tilfelle noen har Corona. Så, det var noen av mine tanker angående Coronatiltak.

Det er stengt for kommentarer.